Tag Archives: doa

DOA AKHIR & AWAL TAHUN HIJRAH

doaakhirtahun1
doaawaltahun1

1 Komen

Filed under doa

SENI KERAMAT SENJATA FAQIR 2 – bila beli ibu kunci, jangan lupa anak kuncinya pula.

perisai diri

perisai diri – sekadar hiasan

Oleh kerana tajuk ini hangat dibincangkan, jadi ambonya pada malam ini rasa nak sambunglah sedikit lagi maklumat yang ambo tahu berkaitan tajuk di atas. Dengan harapan makin bertambahlah pengetahuan kita semua dalam usaha menggali, memelihara dan menghidupkan kembali khazanah para ulama, pahlawan, pendekar dan ilmuan melayu.
Hangat dibicarakan bererti ramailah peminat dan pemburu ilmu ini, dan tak kurang juga yang tahu dan memilikinya. Ilmu warisan yang terpelihara ini memiliki identitinya yang tersendiri, di sana kita lihat ilmu ini ada pelbagai jenis dan versi serta untuk pelbagai kegunaan dan tujuan. Tapi yang famousnya, ilmu ini digunakan untuk mengena dan membinasakan musuh yang zalim. Akan tetapi yang pastinya ilmu ini sukar dimiliki walaupun ramai orang yang tahu. Tak kurang juga yang mendabik dada dan menguar-uarkan kepada orang ramai bahawa dirinya itu bersenjata faqir. Tuan-tuan, tahu itu tidak bererti dia memiliki. Ramai yang mendakwa dia menyimpan dan tahu ilmu senjata faqir, tapi tak bererti dia “memilikinya”. Kenapa? Sudah hamba katakan ia adalah satu ilmu yang sukar untuk dimiliki dan dikuasai.
Dan ianya amat tidak ngam jika dimiliki oleh orang yang suka mendabik dada dan kerap berkokok dan bertelur dikedai2 kopi. Kita semua tahu bahawa tradisi pengijazahan ilmu ini amat ketat dan hanya diturunkan kepada murid yang terpilih dan mendapat kepercayaan dari sang guru. Ada juga yang jadi pencuri, yaitu mengamalkan ilmu ini tanpa ijazah dan izin dari sang guru. Kebiasaanya ilmu yang diamalkan si pencuri itu tadi tak menjadi, kerana proses kemenjadian ilmu itu ada hubung kaitnya dengan ijazah. Setahu ambo ghalibnya ilmu yang ada kaitan dengan iblis sahaja yang cepat menjadi jika takde ijazah, wallahu a’lam.Yang paling ditakuti dia akan diserang oleh virus Gila isim.
Sudah agak panjang ambo membebel, fokus ambo pada kali ini adalah berkenaan hikmat untuk memerisai diri dari menjadi mangsa sasaran jurus senjata faqir. Sebagaimana yang difahami dari Sabda Junjungan SAW, sebagaimana doa kita untuk membinasakan musuh dimustajabkan, begitu juga akan dimustajabkan juga doa orang lain ke atas kita. Jika ada pedang maka ada perisainya, walau sehebatmana pun ilmu senjata faqir yang kita canangkan itu, tetap ada penangkisnya. Disana para ulama telahpun menyediakan perisai khas untuk menangkis bedilan senjata faqir, bahkan bedilan itu akan melantun dan pulang semula kepada si pembedil. Kerana sudah maklum bahawa dikalangan manusia ini ada orang baik juga ada yang jahat, kot ilmu ini ada pada tangan orang yang jahat, maka disasarkannya sesuka hati, besar balanya.
Sebelum kita disasarkan, ada baiknya kita menyediakan payung sebelum hujan. Sebab itulah orang-orang tua selalu berpesan, belajar ilmu biarlah sampai khatam. Beli ibu kunci jangan lupa minta anak kuncinya. Disamping kita menerima dan mengamalkan ilmu senjata faqir ini, janganlah lupa untuk memohon kepada sang guru akan ilmu penangkisnya pula. Kelalaian kita akan menyebabkan kerugian.

Dengan adanya ilmu penangkis ini, bukan sahaja hantaran senjata faqir dapat kita patahkan, bahkan hantaran lain seperti santau, sihir, ilmu hitam dll dapat kita tepis dan hantar balik kepada tuannya. bila barang hantaran itu dipulangkan balik, bererti kebinasaan dan kecelakaan bakal menimpa. Ya tuan2, dengan itu ilmu senjata faqir ini tak boleh sebarangan diguna. kesilapan dalam mengguna dan membuat keputusan bakal mengundang padah yang amat bahaya. Di akhirat nanti kita akan disoal dan dipertanggungjawabkan (membunuh tanpa hak).

kenapa perlu dipulangkan balik hantaran itu? susah juga ambo nak jawab. Biasanya jika sasaran yang dituju itu kebal dan berperisai maka tempiasnya akan kena kepada orang yang paling hamper dengan kita, terutamanya anak-anak dan isteri yang tercinta. Emm susah hati kita dibuatnya. kalau isteri sakit tak berasap la dapur ter..haha. Sama-sama kita berhati-hati.

Pesanan buat diri saya dan para pembaca semua, satu lagi hal yang selalu kita buat-buat lupa. Samaada kita betul-betul lupa atau sengaja buat lupa. Yaitu apabila kita ditunjukkan suatu rahsia ketuhanan atau berlaku sesuatu yang pelik dan aneh sewaktu kita beramal atau diluar waktu beramal, maka jagalah seketat-ketatnya amanah yang ditunjukkan itu. Jangan sesekali mendedahkannya kepada sesiapa pun kecuali kepada guru kita sahaja. Tak usahlah dipecahkan rahsia itu kepada orang ramai, teman rapat kat kedai kopi, fesbuk, blog dan lain-lain. Kerana pendedahan itu akan mengundang pelbagai fitnah dan masalah kepada diri kita sendiri. Dalam masa yg sama bibit-bibit ujub, sum’ah dan takbur dah mula menyubur dalam hati. Jadilah kita semua orang yang amanah dalam menjaga rahsianya. Otak, perbuatan, percakapan dan tulisan kita janganlah sentiasa menggambarkan kemistikan diri. Sama-sama kita jadi insan biasa yang normal. – maafkan ambo jika pembaca terasa pedasnya, tapi terpaksa juga ambo sebutkan disini, kerana ramai sangat para pengamal baru diluar sana yang suka menjaja cerita kehebatan diri kesana dan kemari.

5 Komen

Filed under doa

Sebiji Mutiara dari – KITAB TAJUK MULUK

tajulmuluk_0002_thumb

Kitab ini adalah salah satu dari buah tangan para ulama zaman dahulu. Emm..Beberapa hari yang lepas saya ada menelaah kitab jawi tua ‘Tajul Muluk’ ini. Banyak sekali maklumat yang berkaitan dengan ilmu perubatan, hikmat, falak dan petua melayu lama terkarang di dalamnya. Ramai orang-orang di luar sana menuduh kitab ini sesat. Bagi saya, si penuduh itulah yang sebenarnya sesat. Orang yang kata kitab ni sesat tu saya tak pastilah pandai ke tidak dia baca kitab jawi tua. Saya sendiri yang hampir 12 tahun belajar memondok, pun masih ada perkataan jawi lama dari Kitab Tajul Muluk yang saya tak faham. Ada satu petua menarik yang hendak saya kongsikan di sini untuk manfaat kita bersama. Ikutilah petikan dari kitab tersebut dan selamat mencuba :-

( Inilah ubat ) sakit kepala atau sakit tubuh atau sakit perut atau sakit pinggang atau sakit peha atau sakit barang sekelian tubuh. Maka baca doa ini tujuh kali, maka tiupkan pada tempat yang sakit. Nescaya disembuh oleh Allah berkat Nabi saw yaitu :

(شَاهَتِ الْوُجُوهُ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَىِّ الْقَيُوْمِ وَمَا رَمَيْتَ اِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللهَ رَمَى وَلِيُبْلِىَ المُؤْمِنِينَ مِنهُ بَلَآءً حَسَنَاً)

46 Komen

Filed under doa

PANJI UNZIRU 300+13 = 313

tokdekar
MENJELANG SUDAH TAHUN 2013,
BERMULANYA ERA KEBANGKITAN ISLAM
PANJI MERAH SUDAH TERKIBAR
AYUHLAH WAHAI SEGALA HULUBALANG DAN PENDEKAR
MANA TAH DIA SEKELIAN PERAJURIT YANG 313
KELUARLAH YANG TENTERA BERSELEMPANG MERAH
KITA MUSNAHKAN SEGALA KEKUFURAN
KEMASKAN SELENDANG MU YANG MERAH ITU
SISIPKAN PEDANG MU YANG BERKILAU
GENDANG JIHAD AKAN DIPALU BERTALU
ALLAH DAN MUHAMMAD AKAN DIJULANG.
SAF HADAPAN ADALAH TOK SIDI
JEJENANG KANAN TOK TERATAK PULAI
JEJENANG KIRI PULA TOK UBAN
TIADALAH KITA TUMANG MENUMANGKAN
INSYAALLAH DENGAN IZIN ALLAH
KITA GEGARKAN ALAM SUKMA
DENGAN KEHADIRAN TENTERA UNZIRUUUU…

بسم الله الرحمن الرحيم

( كمآء أنزلناه من السمآء فاختلط به نبات الأرض فأصبح هشيما تذروه الرياح ) يا هغقلزاءي

6 Komen

Filed under doa

“DOA ADALAH IBADAT YANG DITUNTUT”

IMG

2 Komen

2 Januari 2013 · 09:16

TERPADAM API DEK AIR

 

kain-tenun-lurik-troso-hijau-daun1

بسم الله الرحمن الرحيم
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الأَعْظَمِ الْمَكْتُوْبِ مِنْ نُوْرِ وَجْهِكَ الأَعْلَى الْمُؤَبَّدِ * اَلدَّائِمِ الْبَاقِى الْمُخَلَّدِ * فِى قَلْبِ نَبِيِّكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ * وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الأَعْظَمِ الْوَاحِدِ بِوَحْدَةِ اْلأَحَدِ * الْمُتَعَالِى عَنْ وَحْدَةِ الْكَمِّ وَالْعَدَدِ * الْمُقَدَّسِ عَنْ كُلِّ اَحَدٍ * وَبِحَقِّ (بسم الله الرحمن الرحيم . قل هو الله احد . الله الصمد . لم يلد ولم يولد . ولم يكن له كفوا احد ) أَنْ تُصِلِّىَ وَتُسَلِّمَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ سِرِّ حَيَاةِ الْوُجُوْدِ * وَالْسَّبَبِ الْأَعْظَمِ لِكُلِّ مَوْجُوْدٍ * صَلاَةً تُثَبِّتُ فِى قَلْبِي الإِيْمَانِ * وَتُحَفِّظُنِي الْقُرْاَنَ * وَتُفَهِّمُنِي مِنْهُ الآيَاتِ * وَتَفْتَحُ لِي بِهَا نُوْرَ الْجَنَّاتِ * وَنُوْرَ النَّعِيْمِ * وَنُوْرَ النَّظَرِ إِلَى وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ * وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
كتبه الراجى الى غفران ربه : توء اوبان

Ertinya: Ya Allah, aku mohon dengan asmaMu yang agung, yang tertulis dari cahaya wajahMu yang Maha Tinggi dan Maha Besar, yang Kekal dan Abadi, di dalam qalbu Rasul dan NabiMu Muhammad SAW, aku memohon dengan asmaMu yang Agung dan Esa dengan kesatuan yang menunggal, yang Maha Agung dari kesatuan jumlah,  yang Maha Suci dari setiap sesuatu dan dengan haq … (Surah al-Ikhlas) …

Semoga Engkau melimpahkan selawat kepada junjungan kami Muhammad SAW, rahsia kehidupan yang ada, sebab terbesar bagi semua yang ada, dengan selawat yang menetapkan iman dalam hatiku dan mendorongku agar menghafalkan al-Quran, memberikan pemahaman bagiku tentang ayat-ayatNya, membukakan bagiku cahaya syurga dan cahaya nikmat, serta cahaya pandangan kepada wajahMu yang mulia. Kepada keluarga dan para sahabatnya, limpahkan pula salam sejahtera kepada mereka.

21 Komen

Filed under doa

DOA NABI KHIDHIR A.S

اَللَّهُمَّ لاَ تُشْمِتْ أَعْدَائِى بِدَائِى وَاجْعَلِ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ شِفَائِى وَدَوَائِى فَأَنَا الْعَلِيْلُ وَأَنْتَ الْمُدَائِى بُلْيَا ابْنِ مُلْكًا يَا هُو۳ يَا حَقُّ۳ اِلاَّ اللهُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Berkata Nabi Khidir a.s “ barangsiapa yang membaca doa ku ini, nescaya dipanjangkan Allah swt akan umurnya”.

15 Komen

Filed under doa

DOA SAIDINA UMAR

Al-Imam as-Syeikh Solleh al-Ja'fari R.A

Al-Imam as-Syeikh Solleh al-Ja’fari R.A

Doa ini amatlah cantik dan baik sekali untuk dijadikan sebagai amalan harian, terutamanya selepas solat fardhu 5 waktu. Petua untuk mengamalkan doa ini adalah dalam hitungan ganjil. Sudah pastinya ada di kalangan kita yang suka dan mahu mengamalkan doa ini. Di sini Saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi ilmu dan manfaatnya dengan semua pembaca. Marilah kita bertaqarrub dan meraih pahala serta keredhaan dari Sang Agung dengan memanjatkan doa sebanyak mungkin.

Oleh itu sebagaimana saya diijazahkan, maka saya beri pula izin dan ijazahnya kepada sesiapa sahaja yang berkenan hatinya untuk mengamalkan doa yang amat elok ini. Antara fadhilat doa ini jika sentiasa diamalkan adalah seperti berikut :
– Mustajab doa.
– Dapat memahami segala ilmu samaada ilmu zahir atau ilmu batin.
– Selamat dari semua fitnah.
– Terlepas dari huru hara dunia.
– Terselamat dari bacaan hikmat-hikmat orang lain.
– Orang yang memandangnya akan timbul perasaan belas kasihan.

Berikut adalah doanya, sama-sama kita amalkan :-

اللّهُمَ إِنَّكَ قُلْتَ أُدْعُوْنِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ وَأَنْتَ لاَتُخْلِفُ الْمِيْعَادَ. وَإِنِّى أَسْأَلُكَ كَمَا هَدَيْتَنِى لِلإِسْلاَمِ أَنْ لاَتَنْزِعَهُ مِنِّى حَتَّى تَتَوَقَّانِى وَاَنَا مُسْلِمٌ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ وَالْحَمْدُللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ.

16 Komen

Filed under doa

HIKMAT SULIT MELAYU : SENI KERAMAT SENJATA FAQIR

“AKRIAKATIN” –  “AKLAMKATIN” –  “AKROKARUKIN”

Bismillahirrahmanirrahim – Jika disebut hikmat atau ilmu senjata faqir ianya adalah satu nama yang sudah tidak asing lagi dikalangan peminat ilmu hikmat.Kalau pada zaman dahulu ia adalah merupakan pakaian rahsia bagi alim ulama, raja, panglima, pendekar dan orang besar2. Bahkan boleh dikatakan tiada ditangan orang awam. Tapi kalau dizaman sekarang ni entahlah saya sendiri pun susah nak  jawab. Hanya yang memilikinya sahaja yang dapat jawab.

Rata-rata orang mencarinya. Tapi amat sukar ditemui. Jikalau dapat ditemui sekalipun belum tentu dia layak dan dapat memilikinya. Kenapa amat sukar ditemui? Kenapa guru tua amat merahsiakannya? Jawapan untuk persoalan ini tentulah sukar juga untuk dijawab. Mungkin ada dikalangan pembaca yang sudah dapat meneka jawapannya. Intan berlian bukanlah permainan untuk kanak-kanak atau barang pemberian kepada sufaha dan juhala’.

Ilmu ini juga diketahui mempunyai pelbagai nama dan pelbagai versi mengikut tujuan dan khasiatnya. Seperti nama kipas lanun, doa syatit, kipas nandong, senjata fakir 3 beradik, kipas nandong dalam senandong, anak panah berangkai, qulhu pembinasa, pedang seri sakti, lembing berantai dan lain-lain lagi. Ada seorang guru tua yang sempat saya temui mengatakan bahawa senjata faqir ada kelas-kelasnya. katanya lagi kalau yang kelas A, mangsanya akan terus tumbang menemui ajal ( dgn izin Allah), jika yang kelas B, boleh membawa maut tapi lambat sedikit, kalau yang kelas C pula kesannya teruk juga tapi lambat laun membawa maut. Bacaannya atau ayat-ayatnya pula ada yang berbentuk mentera dan juga terdiri dari gabungan doa dan ayat alquran.

Penangan senjata faqir sangat berbahaya jika tidak segera diubati. Biasanya boleh membawa maut. Sebab itulah ada pesanan dari para ulama supaya berhati-hati menggunakannya. Seperti pesanan dari syeikh Ahmad Addairobi dengan katanya ‘barangsiapa yang membunuh dengan doanya , maka samalah seperti dia membunuh dengan pedangnya’ besar sekali dosanya membunuh orang dengan tanpa hak. Dan lagi seperti pesanan Syeikh Ahmad B ali Albuni, ‘takutlah kamu kepada Allah dan jadilah pemaaf’.

Pernah juga beberapa kali saya bertanyakan perihal ilmu senjata faqir ini kepada orang-orang tua yang saya temui. Rata-ratanya menjawab “ambo ado terima ilmu tu, tapi tak amal…takut saloh guna..berdoso besar tak padan nak tanggung”. Nah begitu cermatnya orang-orang tua kita, patut benar mereka ini kita contohi.

Ada satu versi senjata faqir purba yang saya temui dari seorang tua yang tinggal disempadan negeri Kelantan-Thai yang kini adalah salah seorang guru saya. Beliau diketahui orang ada menyimpan banyak ilmu kebatinan, tetapi sifatnya cukup lemah lembut dan tawaduk.Dia sedikit terkejut bila saya nyatakan hajat ingin menuntut ilmu senjata faqir dengannya. Setelah diam sejenak, dia mula bersuara..”belah mano ambo nak bui ilmu ni ko awe..sebab senjata faqir  ni penamat ilmu ambo”.Hajat saya tidak dia hampakan. Setelah sekian tahun berulang alik berguru dengannya, barulah saya di beri ijazah hikmat ini.. Ayatnya berbentuk seperti satu susunan syair melayu kuno yang terkandung beberapa patah perkataan yg amat sukar difahami. Sebagai satu contoh :

“ la ilaha illallah, aku memakai isyarat senjata faqir yang keramat”

Tak dapatlah saya dedahkan semuanya disini kerana sudah resminya ilmu rahsia, hanya sekadar untuk berbual dan berkogsi maklumat pandangan dgn pembaca shj. klu ada hajat dihati datanglah brjumpa dengan saya atau carilah mana2 guru untuk menuntut ilmu. kerana sudah sifatnya ilmu itu adalah didatangi bukan mendatang. kalau hendakkan air, bawalah timba dan carilah periginya. Sama-sama kita penuhkan ilmu di dada. Burulah apa sahaja ilmu yang bermanafaat tak kira dimana tempatnya dan bila sahaja waktunya. Bila ada sahaja peluang dan bertemu dengan ilmu yang kita hajati terus zasss! Yang selebihnya lagi Wallahu a’lam bissowab.

346 Komen

Filed under doa

DOA BONDA SITI AMINAH, amalan untuk ibu mengandung.

Doa ini selalu di baca oleh Bonda Siti Aminah semasa mengandungkan Baginda Rasulullah saw. Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, selain membaca surah-surah yang tertentu daripada Al-Quran untuk kandungannya, maka molek benar lah dia membaca doa ini setiap hari sebagai pelindung kepada kandungan. Agar kandungan selamat di dalam jagaan Allah Taala sehingga lahir ke dunia.

Doa ini telah diijazahkan kepada saya oleh Tok Sayyid Padang Kala hafizohullah. Dengan suka hati, saya ijazahkan pula doa ini kepada sesiapa sahaja yang suka dan gemar mengamalkan doa yang amat baik ini. Kata guru saya, doa ini jika sentiasa diwiridkan oleh si ibu, selain selamat anak dalam kandungannya insyaallah juga akan memudahkan proses bersalinnya nanti. Boleh juga di doakan untuk keselamatan anak-anak kita yang berada di kejauhan. maklumlah mereka ini bukannya sentiasa berada di depan mata kita. sebagai ibubapa sudah tentu akan ada rasa khuatir akan keselamatan anak-anak. Inilah doanya di baca 3 kali sambil tangan memegang perut :

أُعِيْذُهُ بِالْوَاحِدِ الْصَّمَدِ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِى حَاسِدٍ

“Uu i’zuhu bilwahidisshomadi min syarri kulli zi hasidin”

ertinya: Aku melindunginya dengan Tuhan yang maha esa yang menjadi  tumpuan segala makhluk daripada kejahatan tiap-tiap pendengki.

127 Komen

Filed under doa