RSS

WASIAT SYA’BAN- untuk aku dan sekelian sahabatku

23 Apr

Ramai dari kalangan kita-kita ini pengamal ilmu hikmat agak cuai dalam menjaga amalan yang diamalkan. Ada yang secara sengaja melanggar peraturan dan pantang ilmu. Pelanggaran terhadap peraturan dan pantang larang ini akan menyebabkan berlakunya kegagalan dan ketidak menjadian sesuatu amalan yang praktikkan.

Saya ingin fokuskan pada satu perkara sahaja. Perkara ini amat penting, tapi sering dianggap REMEH oleh segelintir pengamal. Yaitu pematuhan terhadap petua bilangan. Majoriti besar pengamal gagal mematuhi petua dan tidak menghiraukan ketetapan Sang guru. Sang Guru petuakan bilangan bacaan amalan itu hanya diulang sebanyak 3 kali sahaja, tapi dibalunnya sampai 10-20 kali. Bilamana si pengamal mula naik syok@zauq dengan amalannya, maka mula lah dia alpa dan melanggar akan pesanan gurunya itu. Dia tidak sedar akan efek pelanggaran tersebut, lambat laun akan menimbulkan sesuatu yang tidak elok. Contoh yang paling mudahnya ialah seorang pengamal itu akan jadi kepanasan diluar normal. Musibat kecuaian ini terkadang secara tidak langsung akan melibatkan Sang Guru juga. Dimana Sang Guru juga akan turut menerima tempiasnya dan turut merasa bahana panasnya itu.Tak pasal-pasal pulak si guru kena berendam dalam kolah. Kerana Seorang murid itu sudah ada pertalian hikmat dengan Sang Gurunya.

Sebab itulah apa sahaja amalan yang hendak diamalkan itu perlu kepada ijazah. Kerana ijazah itu sendiri secara tidak langsung merupakan defence kepada perkara yang tak diingini. Wallahu a’lam.

 
Tinggalkan komen

Posted by di 23 April 2019 in Uncategorized

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: