RSS
Image

BAHANA KERAMAT SENJATA FAQIR….

12 Jul

IMG_20160711_195112

PENANGAN SENJATA FAKIR

Sehari dua ni ambo ada bersembang berkaitan ilmu senjata faqir. Hati kecil ambo menjadi agak panas apabila terkenangkan kezaliman, penipuan dan kejahatan yang berlaku di dalam kehidupan masyarakta kita seharian. Lebih2 lagi yang menjadi mangsa kezaliman dan penipuan itu adalah dari kalangan kaum keluarga yang terdekat. kalau hendak diikutkan hati dan perasaan mahu sahaja disenjatakan orang itu. Tapi siapa kita ini jika hendak dibandingkan dengan kuasa dan hukuman Allah. Maka DIAlah yang terlebih layaknya menghukum. Lebih2 lagi bila mengingatkan akan besarnya hukuman dan azab Allah jika membunuh dengan tanpa Haq. Hendak pulanya balasan yang kita lakukan itu tidak setimpal dengan kezaliman yang dia lakukan. Hanya doa dan tawakal sahaja agar si zalim itu diberi hidayah dan kembali ke pangkal jalan.

jikalau hendak bertindak sekalipun, maka gunakanlah akal waras yang mengikut pertimbangan syara’. Ilmu ini akan jadi senjata yang  merbahaya dan akan memudaratkan orang lain jika digunakan mengikut kehendak perasaan dan hawa nafsu. Nanti orang yang tak bersalah pun turut menjadi mangsa. Takutlah kita semua kepada hukuman Allah Taala yang teramat pedih.

katakanlah mangsanya itu dahulunya seorang yang tekun melakukan solat dan taat beribadat kepada Allah Taala, maka setelah dikenakan hikmat ini kepadanya maka dia hanya terlantar sakit ditempat pembaringan. Tak dapat hendak melaksanakan apa2 ibadat kepada Allah dikeranakan hikmat yang dihantar kepadanya dengan tanpa haq dan mengikut hawa nafsu. Agaknya berapa besar dosa yang kita tanggung? Wallahua’lam. Apatah lagi jika dia mati dengan meninggalkan ibu tua yang sedang dijaganya, meninggalkan anak2 kecilnya yang sudah kehilangan ibundanya!…Allah

Tak ada maknanya hidup dengan menanggung dosa walaupun betapa hebat dan tinggi ilmu yang kita miliki. Tak ada maknanya kehebatan ilmu yang kita miliki itu jika larasnya untuk  kezaliman. Tak ada maknanya gelaran doktor, prof, Yb, Dato’ dll jika keangkuhan bersarang didalam jiwa dan tindakan yang tidak melambangkan kewarasan. Kezaliman itu berlaku dimana2 sahaja. Hari ini orang lain yang kena, entah2 giliran kita pula selepas ini. Lebih baik kita membuat beribu pertimbangan dahulu sebelum menarik picu “bedil”. Sekali peluru dimuntahkan, maka ia tak akan pulang kembali kedalam larasnya. Berhati-hati lah kita semua dengan amanah ilmu yang kita miliki. Silap langkah kita pula yang jadi ‘si’ zalim. Jange buat mengace koksir adik kakok semua. Hukuman Allah menanti di akhirat nun…..maaf ko ambo belako.

 
1 Komen

Posted by di 12 Julai 2016 in Maklumat

 

One response to “BAHANA KERAMAT SENJATA FAQIR….

  1. muhammad

    13 Julai 2016 at 09:16

    ambo setuju.. mintak pendapat guru kita dulu semoleknya..agar pertimbangan kita waras.

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: