RSS

ISIM EMAS SEBUKU : spelek ore zaman dulu wak tarik pitis..rupanya ado sengoti

17 Feb

SANYO DIGITAL CAMERA

Dalam kitab hikmat arab ia diistilahkan sebagai ilmu “jalbu addarahim” , “ Nafaqatun Ghaibiyyah” dan juga dengan lain-lain nama. Di alam melayu ia lebih terkenal dengan istilah “ilmu tarik duit” dan sebagainya. Suatu ketika dahulu Saya sendiri pun tertanya-tanya adakah ilmu ini benar-benar wujud? Setelah membuat sedikit kajian terhadap beberapa kitab hikmat yang muktabar, maka didapati ianya memang wujud. Cuma tahap kemenjadian dan kemujaraban ilmu tersebut pada zaman sekarang ini susah untuk diramal. Ye lah dengan keadaan maksiat yang bermaharaja lela, kiri kanan depan belakang dikelilingi kemungkaran. Makanan yang dimakan pun susah hendak dipastikan peratus kehalalannya…banyak syubhat. Maka terpulanglah pada diri sendiri.
Antara kitab yang sempat saya teliti berkaitan ilmu ini ialah kitab “Luqthatul Ijlan”, sebuah karya Syeikh Ahmad Zain AlFathani. Sebuah karya yang cukup rare pada zaman sekarang ni. Naskhah yang ada dlm simpanan saya ini bukan yang asli, hanya salinan fotostat sahaja dan tidak berapa lengkap. Kerana ada beberapa muka suratnya yang hilang. Yang sebenarnya ianya dilakukan ketika waktu benar-benar terdesak sahaja. Sepanjang kajian saya terhadap ilmu ini, ianya memerlukan riadhah yang agak lama dan juga mematuhi pelbagai syarat yang sangat ketat. Tak sesuai untuk orang awam kebanyakkan seperti kita. Kerana pada hemat saya hanya orang yang tinggi ilmu kebatinannya sahaja agak sesuai mengamalkan ilmu ini. Kita-kita ni kalau dengar cerita hantu pun dah kecut perut. Apalagi kalau tersua dengan hantu, terkencing terberak barangkalinya. Dengan dalaman yang rapuh sebegini camne kita nak menanggung ilmu hikmat yang kadang kala terbuka hijab pengamalnya kepada alam halus. Sebab tu kadang2 ada orang yang jadi gila isim. Kenapa tuan-tuan?. Antara sebabnya dia tak mampu nak tanggung bebanan ilmu sebegini.
Versinya juga pelbagai. kebanyakkannya menggunakan khidmat khadam, jin@makhluk halus. Itulah yang saya katakan tak berapa sesuai untuk orang yang rendah ilmu agama dan tohor dalamannya. Takut gelekcas@tergelincir ditengah jalan. Besar balanya pula. Dan paling ditakuti boleh merosak iman dan akidah. Wallahua’lam.
Pesan saya kali ini : “HATI-HATI DENGAN BOMOH TEMBERANG, RAMAI YANG MENDAKWA BOLEH TARIK DUIT, JANGAN BIARKAN DIRI TERTIPU, BERFIKIRLAH DENGAN WARAS, INGATLAH KEPADA ALLAH, JAUHI SYAITAN”.

images

 
1 Komen

Posted by di 17 Februari 2016 in Maklumat

 

One response to “ISIM EMAS SEBUKU : spelek ore zaman dulu wak tarik pitis..rupanya ado sengoti

  1. sunan

    17 Februari 2016 at 09:16

    Kemah…

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: