RSS

SIDI KELIMUN

03 Feb

655d253f97e883750a95475ace1c09a2

LA ILAAHA ILLALLOH..Pernahkah pembaca mendengarnya? Mungkin pernah dan mungkin tidak. Yang pasti tak pernah juga melihat IlMu ini. Kalau ada pun kat dalam filem mat saleh yang ada aksi magic-magic tu. Bila si hero yang ada kuasa magic tu dikejar musuh, maka dia akan menukar rupanya menjadi orang lain dan sebagainya. Hakikat yang sebenarnya ilmu ini memang wujud. Dan tak terkecuali kewujudannya di alam melayu.
Suatu ketika dahulu,selepas tamatnya perang “dusun nyor” ada seorang pejuang melayu yang menjadi buruan kerajaan Siam. Hampir setiap pelusuk negeri dia dicari. Apabila bertembung dengan soldadu siam dijalanan, mereka tak dapat mengecam wajah pejuang tersebut. Setelah pemeriksaan dilakukan, pejuang melayu itu dilepaskan. Kerana waktu pemeriksaan itu dilakukan terhadap suspek, wajahnya Nampak terlalu muda cam remaja belasan tahun. Walhal umurnya dah mencecah usia tua. Dan ada ketikanya wajahnya bertukar menjadi sangat tua. Haha.. saya no komenlah sebab kehebatan pejuang melayu zaman dahulu memang diakui. Tetapi sayangnya ilmu mereka tak terwaris kepada semua orang. Kerna bukannya senang nak kuasai ilmu tersebut, seperti senangnya saya menaip cerita pejuang itu.
Pejuang-pejuang dahulu menggunakan semua ilmu dan kehebatan mereka ke jalan Allah. Bukannya untuk ditunjuk2 dan dibanggakan. Kerna nawaitu mereka menuntut dan mengamalkan ilmu kebatinan ni adalah untuk mencari redha Allah dan bukannya mencari duniawi. Barangkali dengan sebab itu lah mereka menjadi sedikit lokek dan memilih untuk menurunkan ilmu yang mereka miliki kepada orang lain. Umpama pisau didapur lah, mak ayah tak akan beri kepada anaknya yang masih kecil. Wallahu alam

 
Tinggalkan komen

Posted by di 3 Februari 2016 in Maklumat

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: