RSS

MINAT YANG DITERTAWAKAN ORANG

10 Mar

tertawa

Hobi sampingan mengumpul keris atau senjata-senjata lama yang lain seperti badik, sundang, lembing, pedang, kerambit, pisau jam dll, adalah satu hobi yang sering ditertawakan orang, yang mentertawakan hobi ini bukannya orang lain , tapi orang melayu sendiri, mungkin dia tak sedar yang dia mentertawakan senjata nenek moyangnya sendiri, yang sedikit teruknya, ada juga melayu yang tak kenal keris. Boleh tahanlah dari tak kenal agama. Saya sendiri sering ditertawakan kawan-kawan bila tahu yang kita ni peminat dan pengumpul keris, ada yang senyum kambing, ada yang muncungkan mulut, bahkan ada yang terus melatah.. ‘hobi tak dok pekdoh, wak perabih ko pitih’…dan ada juga yang berpandangan nagetif.. “senjata syirik” katanya. Yang melucukan lagi ada yang takut bila tengok keris, akibat daripada cerita2 tahyul, drama tv yang banyak menampilkan keris dari sudut nagetif. Seekor kerbau yang membawa lumpur, habis yang lain terpalit. kadang-kadang saya hanya menahan ketawa bila melihat telatah dan gelagat kawan-kawan, rasa menyampah pun ada sikit2. Pedulilah apa orang nak kata atau nak ketawa, kalau orang yang tak masuk ke ‘alam keris’ memang dia tak tahu, tak pandai menilai dan memahami apa-apa tentang senjata warisan datuk nenek kita yang berharga ini. yang penting saya bahagia dengan hobi saya dan tidak ganggu dan menyusahkan orang lain…habis duit banyak pun adalah dari poket sendiri bukannya dari poket orang lain. Bagi saya hobi kumpul besi adalah satu nikmat dan kepuasan daripada dok habiskan masa dikedai-kedai kopi, melepak, merempit, berjudi, mengumpat orang tu orang ini, lebih baik dok dirumah dengan membelek-belek keris. saya pernah mendengar orang bercakap , sambil gelak-gelak sifulan itu berkata “ada jugak orang minat ko benda ni (keris)”. Saya yang duduk di tepinya hanya tersenyum. Ye lah yang minat keris dikalangan orang melayu ni bukannya ramai boleh dikatakan satu dalam seribu..
Hobi ini banyak menggalakkan saya dengan Secara tak langsung dapat menimba ilmu perkerisan, sama ada dari segi seni dan juga nilai pasarannya. Dapat kenal ramai tukang-tukang keris, Sahabat, rakan, kawan-kawan juga bertambah.

 
4 Komen

Posted by di 10 Mac 2015 in senjata melayu

 

4 responses to “MINAT YANG DITERTAWAKAN ORANG

  1. Laksamana Prudential

    10 Mac 2015 at 09:16

    Saya pun menyimpan keris sekitar 30 bilah…pusaka dari arwah atok saya..alhamdulillah tiadak ada apa2 gangguan…nilai sesebuah keris itu kalau org yg xde ilmu mmg xkan faham…sekurang2nya kita meneruskan nilai seorang melayu

     
    • tokuban78

      11 Mac 2015 at 09:16

      Amboi banyaknya bilah. Sudah tentu yg tak tau apa2 pasal keris x akan pandai menilai.

       
  2. insan hina

    11 Mac 2015 at 09:16

    GANGGUAN DARI MANUSIA YG BNYAK ZAMAN SKARANG NI

     
  3. Yuan Srimurni

    16 Mac 2015 at 09:16

    sy juga koleksi berbagai macam senjata seperti pedang, pisau, keris ada sekitar 45 bilah koleksi sy

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: