RSS

Sebiji Mutiara dari – KITAB TAJUK MULUK

02 Jun

tajulmuluk_0002_thumb

Kitab ini adalah salah satu dari buah tangan para ulama zaman dahulu. Emm..Beberapa hari yang lepas saya ada menelaah kitab jawi tua ‘Tajul Muluk’ ini. Banyak sekali maklumat yang berkaitan dengan ilmu perubatan, hikmat, falak dan petua melayu lama terkarang di dalamnya. Ramai orang-orang di luar sana menuduh kitab ini sesat. Bagi saya, si penuduh itulah yang sebenarnya sesat. Orang yang kata kitab ni sesat tu saya tak pastilah pandai ke tidak dia baca kitab jawi tua. Saya sendiri yang hampir 12 tahun belajar memondok, pun masih ada perkataan jawi lama dari Kitab Tajul Muluk yang saya tak faham. Ada satu petua menarik yang hendak saya kongsikan di sini untuk manfaat kita bersama. Ikutilah petikan dari kitab tersebut dan selamat mencuba :-

( Inilah ubat ) sakit kepala atau sakit tubuh atau sakit perut atau sakit pinggang atau sakit peha atau sakit barang sekelian tubuh. Maka baca doa ini tujuh kali, maka tiupkan pada tempat yang sakit. Nescaya disembuh oleh Allah berkat Nabi saw yaitu :

(شَاهَتِ الْوُجُوهُ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَىِّ الْقَيُوْمِ وَمَا رَمَيْتَ اِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللهَ رَمَى وَلِيُبْلِىَ المُؤْمِنِينَ مِنهُ بَلَآءً حَسَنَاً)

 
45 Komen

Posted by di 2 Jun 2013 in doa

 

Label:

45 responses to “Sebiji Mutiara dari – KITAB TAJUK MULUK

  1. khairi azian

    3 Jun 2013 at 09:16

    Assalamualaikum… mohon izin/ijazah untuk mengamalkan doa tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas TUAN.

     
  2. Amir Hamzah Abdul Hamid

    3 Jun 2013 at 09:16

    As-Salam,

    AlHamdulillah saya hafaz lama juga dulu dah bacaan ini. Pernah cuba baca kpd tempat2 yg sakit. Mujarab.🙂

     
    • tokuban78

      3 Jun 2013 at 09:16

      wasalam, molek wak wirid harian walaupun kita x sakit.

       
      • Amir Hamzah Abdul Hamid

        8 Jun 2013 at 09:16

        Terimakasih Tok atas ingatan. Kalau tanpa taufik dan i’nayah Allah swt tidaklah kita mampu beramal dan menghargai apa2 yg bermanfaat yg ada di depan kita.

         
  3. sukori

    4 Jun 2013 at 09:16

    apa makna ayat tu tok

     
  4. Baba Syarif

    15 Jun 2013 at 09:16

    Reblogged this on Ansar As-Sunnah.

     
  5. mi

    18 Jun 2013 at 09:16

    Salam ustaz, apa khabar. macam surah al-anfaal ayat 17 kan ustaz?

     
    • tokuban78

      18 Jun 2013 at 09:16

      wasalam Alhamdulillah sht, ye ayat 17 surah alanfal..

       
  6. Radziah said

    27 Jun 2013 at 09:16

    As Salam.ada tak doa untuk elak Dari penyakit kencing manis.

     
  7. BetaraGuru

    29 Julai 2013 at 09:16

    السلام عليكم ورحمة الله…
    Mohon ijazahnya Tok… Jazakallah…

     
  8. Rafik Ali

    5 Ogos 2013 at 09:16

    Terima Kasih tuan,kalau dapat besar sikit ayat nea,takut tersilap baca,semoga usaha tuan d berkati allah.

     
  9. mohsein

    25 September 2013 at 09:16

    Assalamualaikum….ust minta izin untuk mengamalkannya…..jazakallah…

     
  10. Azman Ibrahim

    15 Oktober 2013 at 09:16

    Assalamualaikum… mohon izin/ijazah untuk mengamalkan doa tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas TUAN

     
  11. abdul fatah

    11 Disember 2013 at 09:16

    Ilmu adalah kunci amal

     
  12. Muhammad

    18 Januari 2014 at 09:16

    mohon ijazah dan amalan juga ye tok

     
  13. mnasir

    12 April 2014 at 09:16

    mohon ijazah tok

     
  14. syed abdul rahman syed ahmad

    15 April 2014 at 09:16

    salam tok..saya nak tahu ramuan makjun pada muka sutlrat 57..boleh tok..xfaham apa tu jira putih dan kemukah lada

     
    • tokuban78

      16 April 2014 at 09:16

      wasalam, kitab tu sy lupa tempat simpan..nanti jumpa dulu.

       
      • syed abdul rahman syed ahmad

        17 April 2014 at 09:16

        kemukas lada tu buah kemukuh lada.saya terbaca kamus indonesia…tapi ada kt jawa/indonesia je..malaysia susah nk dapat..jira putih tu xtahu apa dia..jintan putih ke?.makjun ni kalo ikut kitab tajul muluk,sgt berkhasiat dgn izin Allah.

         
      • ani

        8 Julai 2014 at 09:16

        salam tok, mcm mana nak buat makjun?bleh tok leh terangkan..

         
      • tokuban78

        9 Julai 2014 at 09:16

        wasalam ambo x pandai.

         
  15. Endi

    18 Jun 2014 at 09:16

    Assalamu’alaikum pakcik2 semua.. saya pernah baca juga kitab ni di sumatera barat indonesia.
    saye nak tanye, apa syarat2nya agar ilmu2 yang kita amalkan dalam kitab itu bisa dikabulkan..?

     
    • tokuban78

      19 Jun 2014 at 09:16

      wasalam pakcik2 yg mengetahuinya tolong jawab, tq

       
  16. tajul muluk

    17 September 2014 at 09:16

    bagus untuk diamalkan

     
  17. Jahedi

    18 September 2014 at 09:16

    Aslkm…Boli translate ka ayat2 ni saya mualaf tak reti jawi lagi ni..Mohon translate arab nya yaa..

     
  18. lee

    20 Oktober 2014 at 09:16

    Assalamualaikum WBT tuan. mohon diizinkan untk sy amalkan doa ini.

     
  19. lee

    20 Oktober 2014 at 09:16

    susah sgt nak copy paste doa ni. bila paste je, ayatnya jd terbalik atau tertukar kedudukan.

     
    • tokuban78

      21 Oktober 2014 at 09:16

      x leh kopi maka ambil pen..salin jer

       
  20. Rahmat.z

    6 November 2014 at 09:16

    Assalamualaikum Tok, mohon ijazah dan ijin untuk mengamalkannya smoga bermafaat

     
  21. wan

    7 Januari 2015 at 09:16

    tu bukan surah al anfal ayat 17 sebab sy da cari macam lain j..minta pencerahan

     
    • tokuban78

      7 Januari 2015 at 09:16

      ayat ni digabung dgn ayt dari surah lain. sebab tu jadi mcm lain je

       
  22. wan

    11 Mac 2015 at 09:16

    assalammualaikum tok mohon ijazah..untuk mengamalkannya….halalkan dunia akhirat

     
  23. Azam Shaari

    28 April 2015 at 09:16

    Assalamualaikum tok….saya mencari kitab tajul muluk tulisan tangan….ada x…

     
  24. Othman bin surib

    15 Jun 2015 at 09:16

    Macam mana nak dapat kitab-kitab tajul muluk, kerana tidak ada di pasaran?

     
    • tokuban78

      15 Jun 2015 at 09:16

      cuba tuan cari kat google, ade blog yang menjualnya.

       
    • aji

      16 Jun 2015 at 09:16

      Sy ada stok kitab tajul muluk…wasap sy 0177600421

       
  25. hijanahwalbakti

    3 September 2015 at 09:16

    Assalamualaikum tok mohom ijazah untuk menggamalkannya

     
  26. anwar

    16 Januari 2016 at 09:16

    Assalamualaikum,wr,wb.
    Tok, saya di kalimantan timur mohon izin dan ijazah untuk mengamalkan doa ini.
    Terima kasih,

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: