Sebiji Mutiara dari – KITAB TAJUK MULUK

tajulmuluk_0002_thumb

Kitab ini adalah salah satu dari buah tangan para ulama zaman dahulu. Emm..Beberapa hari yang lepas saya ada menelaah kitab jawi tua ‘Tajul Muluk’ ini. Banyak sekali maklumat yang berkaitan dengan ilmu perubatan, hikmat, falak dan petua melayu lama terkarang di dalamnya. Ramai orang-orang di luar sana menuduh kitab ini sesat. Bagi saya, si penuduh itulah yang sebenarnya sesat. Orang yang kata kitab ni sesat tu saya tak pastilah pandai ke tidak dia baca kitab jawi tua. Saya sendiri yang hampir 12 tahun belajar memondok, pun masih ada perkataan jawi lama dari Kitab Tajul Muluk yang saya tak faham. Ada satu petua menarik yang hendak saya kongsikan di sini untuk manfaat kita bersama. Ikutilah petikan dari kitab tersebut dan selamat mencuba :-

( Inilah ubat ) sakit kepala atau sakit tubuh atau sakit perut atau sakit pinggang atau sakit peha atau sakit barang sekelian tubuh. Maka baca doa ini tujuh kali, maka tiupkan pada tempat yang sakit. Nescaya disembuh oleh Allah berkat Nabi saw yaitu :

(شَاهَتِ الْوُجُوهُ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَىِّ الْقَيُوْمِ وَمَا رَمَيْتَ اِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللهَ رَمَى وَلِيُبْلِىَ المُؤْمِنِينَ مِنهُ بَلَآءً حَسَنَاً)

46 Komen

Filed under doa

46 responses to “Sebiji Mutiara dari – KITAB TAJUK MULUK

  1. khairi azian

    Assalamualaikum… mohon izin/ijazah untuk mengamalkan doa tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas TUAN.

  2. As-Salam,

    AlHamdulillah saya hafaz lama juga dulu dah bacaan ini. Pernah cuba baca kpd tempat2 yg sakit. Mujarab. 🙂

  3. sukori

    apa makna ayat tu tok

  4. mi

    Salam ustaz, apa khabar. macam surah al-anfaal ayat 17 kan ustaz?

  5. Radziah said

    As Salam.ada tak doa untuk elak Dari penyakit kencing manis.

  6. BetaraGuru

    السلام عليكم ورحمة الله…
    Mohon ijazahnya Tok… Jazakallah…

  7. Rafik Ali

    Terima Kasih tuan,kalau dapat besar sikit ayat nea,takut tersilap baca,semoga usaha tuan d berkati allah.

  8. Assalamualaikum….ust minta izin untuk mengamalkannya…..jazakallah…

  9. Assalamualaikum… mohon izin/ijazah untuk mengamalkan doa tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas TUAN

  10. Muhammad

    mohon ijazah dan amalan juga ye tok

  11. mnasir

    mohon ijazah tok

  12. syed abdul rahman syed ahmad

    salam tok..saya nak tahu ramuan makjun pada muka sutlrat 57..boleh tok..xfaham apa tu jira putih dan kemukah lada

  13. Endi

    Assalamu’alaikum pakcik2 semua.. saya pernah baca juga kitab ni di sumatera barat indonesia.
    saye nak tanye, apa syarat2nya agar ilmu2 yang kita amalkan dalam kitab itu bisa dikabulkan..?

  14. Jahedi

    Aslkm…Boli translate ka ayat2 ni saya mualaf tak reti jawi lagi ni..Mohon translate arab nya yaa..

  15. lee

    Assalamualaikum WBT tuan. mohon diizinkan untk sy amalkan doa ini.

  16. lee

    susah sgt nak copy paste doa ni. bila paste je, ayatnya jd terbalik atau tertukar kedudukan.

  17. Rahmat.z

    Assalamualaikum Tok, mohon ijazah dan ijin untuk mengamalkannya smoga bermafaat

  18. wan

    tu bukan surah al anfal ayat 17 sebab sy da cari macam lain j..minta pencerahan

  19. wan

    assalammualaikum tok mohon ijazah..untuk mengamalkannya….halalkan dunia akhirat

  20. Assalamualaikum tok….saya mencari kitab tajul muluk tulisan tangan….ada x…

  21. Othman bin surib

    Macam mana nak dapat kitab-kitab tajul muluk, kerana tidak ada di pasaran?

  22. Assalamualaikum tok mohom ijazah untuk menggamalkannya

  23. anwar

    Assalamualaikum,wr,wb.
    Tok, saya di kalimantan timur mohon izin dan ijazah untuk mengamalkan doa ini.
    Terima kasih,

  24. Mie

    Berminat nak dapatkan kitab Tajul Muluk boleh emailkan pada saya

    soliha72@gmail.com

    atau watsupkan 0126597694

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s