RSS

HEBAT? MISTIK?

31 Mar

Dalam menyulusuri alam hikmah dan kebatinan, ilmunya amat luas bak tiada bertepi. Segolongan manusia yang baru sahaja kenal alam hikmat, akan tetapi belum lagi memasukinya, sudah pelbagai kehebatan dan kemistikan dirinya dijaja ke sana ke mari….jauh panggang dari baranya..

segolongan manusia pula baru sahaja masuk menyusur ke alam hikmat dan kebatinan, sudah dia dapat rasa dan kecapi pelbagai pengalaman mengharunginya..akan tetapi janganlah dia berasa hebat selagi ilmunya belum teruji..dan janganlah juga dia merasa hebat walaupun ilmunya sudah di uji..sifat ujub,riya’ dan takbur hendaklah dibuang jauh-jauh..buat apa kita nak merasa hebat dengan segala kelebihan yang dipinjamkan? kita manusia ini tak ada apa-apa….

 
1 Komen

Posted by di 31 Mac 2012 in tazkirah

 

Label:

One response to “HEBAT? MISTIK?

  1. Ibnu Nashir

    1 April 2012 at 09:16

    RESMI PADI SEMAKIN BERISI SEMAKIN TUNDUK, ilmu manusia walau sebesar gunung everest sekalipun adalah ibarat setitis air di lautan luas tidak bertepi.pengalaman ahli hikmah Rabbani mengatakan WALAU AWE ADA ILMU KEBATINAN HOK HEBAT2 DAN PAKAIAN HULUBALANG NOMBOR SATU SEKALIPUN JIKA TIADA KATA كن فيكون MAKA MENJADI SIA – SIA SAHAJA KERANA DISITULAH LETAKNYA RAHSIA YANG AMAT BESAR.

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: