RSS

BERAPAKAH JUMLAH LOK KERIS TAMING SARI?

21 Jun

keris taming sari..adakah berlok 5 atau 7? mari pakat kita hitung. Susunan loknya juga berbeza dan penuh rahsia berbanding keris-keris lain.

 
99 Komen

Posted by di 21 Jun 2011 in senjata melayu

 

Label:

99 responses to “BERAPAKAH JUMLAH LOK KERIS TAMING SARI?

  1. Sukabumi

    22 Jun 2011 at 09:16

    assalamu’alaikum..
    Tok..maaf izinkan saya berkongsi maklumat..
    Taming Sari yg kita sedia lihat selama ini adalah REPLIKA semata2..yang asalnya masih dalam simpanan istana dimana akan dikeluarkan sekali setiap tahun. Panjang Luk Taming Sari adalah 7 Luk semuanya..Taming Sari bermaksud “Taming adalah Temiang iaitu nama Pahlawan Majapahit yg mula2 memiliki keris tersebut..manakala “Sari ada Panggilan seorang perempuan..krn tukang empu keris tersebut adalah seorang perempuan dimana ia hebat dalam ilmu pandai besi. Cerita ini adalah dari mulut Arwah Guru saya Tn.Hj Baharom / Bapak Baharom – al fatihah….malah arwah sendiri telah melihat dan memegang keris Taming Sari yang asli tersebut di hadapan Sultan Idris waktu itu…
    maaf jika ada tersalah dan silap fakta tentang Keris Taming Sari (Raja Keris) yg saya nukilkan…waallahu’alam..

     
    • tokuban78

      22 Jun 2011 at 09:16

      waalaikumussalam..tms ksh atas maklumat.

       
  2. huzaifi

    18 Julai 2011 at 09:16

    salam..saya nk tanya..apakah betul hang tuah,hang jebat,hang lekir,hang lekiu n hang kasturi itu wujud?itu sahaja soalan saya.

     
    • tokuban78

      18 Julai 2011 at 09:16

      wasalam, ye wujud

       
      • huzaifi

        18 Julai 2011 at 09:16

        wujud ke?apa bukti kewujudan mereka semua 2?saya nk kn kepastian..maaf jika soalan yg ditanya menyinggung perasaan tok..

         
      • tokuban78

        20 Julai 2011 at 09:16

        tak payah lah kita serabutkan kepala dgn hal2 sebegini. wujud ke tidak bukannya dapat menambahkan iman dan takut kita kpd Allah…ada baiknya kita mecari suatu jawapan yg dpt memberi keyakinan dan keteguhan iman kpdNya.

         
      • rakan pena

        22 Februari 2012 at 09:16

        mengarut tok ni

         
      • tokuban78

        23 Februari 2012 at 09:16

        tak ada kerugiaan jika berbicara dengan baik-baik.

         
      • Haji Mohamad

        9 Disember 2012 at 09:16

        adakah mereka lima bersaudara benar2 dari bangsa Melayu..atau pahlawan dari tanah besar China…yang mengikut rombongan puteri Hang Li Po,mungkin nama mereka sebenarnya Hang Tu Ah,Hang Ji Fatt,Hang Li Kir,Hang Li Kiew dan mungkin hanya Kasturi berbangsa Melayu kerana kasturi adalah nama wangian dalam dunia Melayu.Menariknya Laksamana Cheng Ho atau nama Islamnya Haji Mahmud Syam beragama Islam…so tidak mustahil lima bersaudara dari negeri China.

         
    • Abdullah Abdurrahman

      8 Februari 2012 at 09:16

      Hang Tuah, Hang Jebat dan apa2 lagi Hang tu, memang tak de, satu pembohongan. Yang ada HANTU.

       
      • tokuban78

        9 Februari 2012 at 09:16

        manusia memusuhi perkara yg dijahilinya.

         
  3. huzaifi

    20 Julai 2011 at 09:16

    klu bukn krna jwpn pd soaln sy 2 x dpt mnambah kn iman kita kpd allah sy x akn tnya..tak apa lah klu tok tak tahu..saya cuma tnya..maaf jika soaln2 saya 2 membuatkan hati sesiapa terluka..salam..

     
  4. mizi

    22 Julai 2011 at 09:16

    salam….sy cume nk berkongsi….daripada pembacaan saya mengatakan keris taming sari berlok 3 di pangkal dan berlok rahsia di hujung…..pasal lok rahsia ni sy kurang arif…..sy rase ade logik nya jugak keris ni berlok 3 kerana keris lok tiga ni biasenyer dipakai oleh panglima2 dan pendekar2….

     
    • tokuban78

      22 Julai 2011 at 09:16

      wasalam dari satu sumber mengatakan keris ini berlok 7, yaitu 4 dipangkal dan 3 di hujung.

       
  5. anuar jusoh

    6 Februari 2012 at 09:16

    untuk pengetahuan keris tamin sari tiada lok….

     
    • Haji Mohamad

      9 Disember 2012 at 09:16

      hanya keris sunda sahaja yang tiada berlok,waima keris melayu mestilah berlok,itulah bukti keMelayuan

       
  6. Abdullah Abdurrahman

    6 Februari 2012 at 09:16

    Bagi aku le, keris Taming Sari ke, Hang Tuah ke, sumenya mengarut dan pembohongan semata-mata. Kesiannya orang Melayu…

     
    • Hasmadi

      21 Februari 2012 at 09:16

      Sedihnya cik dolah, hujah macam bukan orang melayu jee.. hang tuah pernah ujud, taming sari juga ada, cuma segala rahsia orang melayu di sembunyikan penjajah, otak melayu moden dikorupkan oleh penulisan pembohongan oleh orang luar..sebelum komen, cubalah mengkaji.., setidak2nya buatlah solat hajat atau istiqarah atau tahajjud, minta Allah tunjukkan.. jangan sampai lupa asal usul…

       
      • zahir

        7 November 2012 at 09:16

        saya setuju dgn Hasmadi

         
      • Haji Mohamad

        9 Disember 2012 at 09:16

        sememangnya banyak sejarah Melayu ditulis oleh bangsa asing…hanya dipindah selepas merdeka..nasib baik hikayat merong mahawangsa disimpan dalam bentuk mikrofilm dapat diselamatkan dari sebuah universiti di England,jika tidak dapatlah bangsa sukuthai memadam sejarah Kedah..bangsa yang telah menjajah Siam yang satu masa dahulu diperintah oleh Raja beragama Islam dan rakyatnya juga berbahasa Malai-ur.

         
    • mat

      14 Mei 2012 at 09:16

      wat nak kesian kat org melayu.baik kesian kat anak bini atau ibubapa cik dolah.adakah diorang cukup makan dirumah

       
    • matayien

      26 April 2013 at 09:16

      kalau tak ade hang tuah…tak ada la taman kesultanan melayu melaka….

       
  7. Abdullah Abdurrahman

    22 Februari 2012 at 09:16

    Tuan Hasmadi, watak Hang Tuah dan yg sewaktu dengannya tu, saja diwujudkan penjajah untuk mengkhayalkan orang Melayu, kononnya hebat dengan sebilah keris. Tapi orang barat buat pelbagai teknologi, kita asyik mengkaji perkara yang tiada. Bab keris taming sari ni dikatakan dari besi gagang pintu kaabah, Itu dah nyata satu penipuan yang besar. Cuba Tuan Hasmadi solat istiqarah dalam bab ini. TQ

     
    • adypetra

      22 Februari 2012 at 09:16

      yoo cik dolah..tak sangka plak kau ni percaya pada dustaan penjajah yang brengsek tui tuh…kau sorang yg telah dikhayalkan dek penjajah..aku tak tahulah yang kau ni bangsa ape, kerana bercakap mcm bukan melayu. kalau hang tuah tak wujud kenapa namanya ada dicatatkan dalam kitab sejarah jepun? boleh ko jawab? pernah ko baca kitab hikayat hang tuah? adakah cerita yg begitu “hidup” itu sengaja diwujudkan oleh penjajah? saya cadangkan agar cik dolah buat solat hajat dan minta agar diberi petunjuk yang benar oleh Allah ye.

       
      • Abdullah Abdurrahman

        22 Februari 2012 at 09:16

        Tuan Adyputra…dalam hikayat Hang Tuah ada mengatakan Hang Tuah tak mati, mengghaibkan diri. Cuba Tuan Adyputra panggil Hang Tuah datang kerumah dan memberi penjelasan akan hal ini.

         
  8. keris

    22 Februari 2012 at 09:16

    salam, tuan dollah, tompang menyampuk, saya tak menyebelahi mana mana pihak, panas juga rasa statement yang encik dolah buat, saya hairan dan pelik, dengan statement yang encik dollah tulis , hang tuah tak ujud, yang hairan kan saya macam mana encik dollah tau hang tuah tak mati.dan keris taming sari di buat besi gagang pintu kaabah baca hikayat hang tuah tu betul-betul, hang tuah HILANG .bukan mati. hilang dan mati sesuatu yang berbeza…. encik dollah jangan nak madai-madai buat kerja ALLAH…urusan hidup,mati,hilang dll kerja ALLAH. mana ada orang yang tak mati. orang yang kebal tu pun mati

     
    • Abdullah Abdurrahman

      23 Februari 2012 at 09:16

      Tuan keris…saya tau pasal Hang Tuah sebab saya baca buku lah..spt Hikayat HangTuah, Sejarah Melayu dll. Saya tak pernah memandai-mandai buat kerja Allah. Dalam Hikayat Hang Tuah ada menyebut yang hang Tuah tak mati tapi menghaibkan diri. Logikkah? Semua ini mainan ilusi dan khayalan.

       
  9. adypetra

    23 Februari 2012 at 09:16

    cik dollah, hang tuah memang tak mati, cuma berpindah alam sahaja yaitu dari alam dunia ke alam barzakh..kalau saya dapat panggil hang tuah,dah tentu saya panggil dan suruh dia pergi jumpa dan beri penjelasan pada cik dollah.

     
    • Abdullah Abdurrahman

      23 Februari 2012 at 09:16

      Tuan Adiputra, bolehkah manusia itu berpindah dari alam dunia ke alam Barzakh tanpa menjalani satu kematian? tu ler asyik baca buku Hikayat Hang Tuah, otak pun dah kurang stabil.

       
      • mat

        14 Mei 2012 at 09:16

        kalau encik dolah ada anak baik beli kan makan pampaers dan susu secukupnya utk diaorang

         
  10. BurungBest

    23 Februari 2012 at 09:16

    salam… klupun nak bgtau Hang Tah wujud, gunala bhs yg menampakkan kemelayuan tu sikit cik dolah… kurang2 hormatlah tuan rumah… dah tua2 pon nak ajar bab adab lagi ke?

     
  11. keris

    24 Februari 2012 at 09:16

    salam tuan dollah, saya boleh terima statement yang hang tuah tu ghaib, itu logik, kerna salah seorang keturunan saya jua ghaib… pesan saya kepada semua komenter, guna tata bahasa yg logik,baik agar tidak menyingung orang lain, yang baca forum ni ramai, boleh jadi yang baca ni ahli sejarah,bangsawan,raja dll sebab penulisan tuan-tuan mencermin keperibadian diri….sebab tajuk ni berat keris taming sari ianya melibatkan empayar melaka,kesultanan,kedaulatan,bangsa, mintak tolong buat sesuatu komien biar jujur… tak tau,cakap tak tau… salam semua

     
    • Abdullah Abdurrahman

      24 Februari 2012 at 09:16

      Tuan Keris, keturunan tuan saya rasa tak ghaib, dia menyorok di mana-mana tu. Cuba cari betul-betul, gerenti jumpa punya.

       
      • mat

        14 Mei 2012 at 09:16

        entah2 cik dolah ni org indon kot,tak pun jawa 2 sbb dengki…hi..hi..saya ada pedang sakti cik dolah nak tengok tak

         
      • Dewa Kosong Lima

        23 Julai 2013 at 09:16

        Salam, tuan, jika tuan kata hang tuah tidak wujud, maka tuan juga menafikan kewujudan melayu, maka, bangsa apakah tuan ni? tak teringin tau ke? hehe

         
  12. adypetra

    24 Februari 2012 at 09:16

    cik dollah, sudah semestinyalah untuk berpindah dr alam dunia ke alam berzakh adalah melalui proses kematian, maksud saya di atas adalah bukan dengan makna mati yang “hakiki”…sebab roh manusia ni akan kekal abadi bila berada di alam akhirat, jangan asyik dok baca buku sahaja kena rajin2 lah pergi belajar dan berguru. belajar tanpa guru ni takut nanti disesatkan iblis ye cik dollah semoga akal cik dollah dicerahkan dr segala kekelaman.
    jika cik dollah menafikan kewujudan hang tuah dan membohongi keris taming sari, pada hemat saya dengan cara tak langsung cik dollah telah mendakwa bahawa kesultanan perak yg menyimpan keris taming sari sebagai alat kebesaran adalah berbohong kepada rakyat. adakah layak dan patut sebuah institusi raja dan kesultanan melakukan pembohongan? harap cik dollah jgn ikut perangai yg tak baik si hang jebat tu ye….nanti mati kena tikam dek taming sari.

     
    • Abdullah Abdurrahman

      24 Februari 2012 at 09:16

      He,he, Tuan Adypetra ni lawak la. Memang kalau diberi pilihan, saya ikut perangai Hang Jebat. Hang Tuah tu ibarat lembu dicucuk hidungnya. Lagi satu, Tuan Adypetra saya rasa dah disesatkan oleh Iblis.O.k lah kerana menghormati Tuan Rumah, saya tidak akan beri apa-apa komen lagi. Maaf ya Tuan Rumah. Bye, bye semua.

       
      • adypetra

        25 Februari 2012 at 09:16

        saya pernah dgr satu tazkirah, kata ustaz yg mengajar tu, ada dikalangan pendeta yahudi dan paderi kristian yang mengakui akan kebenaran agama islam, tetapi mereka tidak mahu menerima kebenaran itu kerana kedegilan, keras kepala atau kepala batu dan atas dasar kepentingan diri. semoga kita semua lebih beradab bila berbicara dan berbicaralah atas dasar mencari kebenaran. selalunya orang yang jahil atau org cetek ilmu, mereka ni suka dan selalu mencetuskan kemarahan org lain. dan angkuh mempertahankan pendapatnya yang bengap tu.

         
      • mat

        14 Mei 2012 at 09:16

        ta..ta.. cik dolah

         
  13. Ahmad Zaidi Ibrahim

    26 Februari 2012 at 09:16

    Ehmmm…macam-macam ya…

     
  14. Jebat

    28 Februari 2012 at 09:16

    Salam..semua ! Salam & selawat keatas junjungan besar Kita Nabi Muhammad SAW & ahli keluarga Baginda, para Sahabat, para Auliya & Ambia, para Walilullah, Guru2 murshid diatas IlmuNya, tak lupa juga leluhur Kita yg bermula dari datuk nenek moyang Kita yg rata2nya menganuti Agama Islam, kpd diri Kita sendiri yg ada pada hari ni & anak cucu Kita, sehinggalah berakhirnya kehidupan didunia ini InsyAllah ! Memang benar ada kalanya begitu mudah seseorg itu ‘menghukum’ mengikut apa saja yg terlintas difikirannya & mudah sangat menidakkan kpd kebenaran, sesungguhnya tidak salah kalau berfikir bersandarkan kpd lojik..Namun ada juga pekara yg harus diteliti & diusul dgn Ilmu yg bersesuaian demi utk menyingkap ‘Kebenaran’ itu sendiri ! Tidakkah Kita disuruh menuntut Ilmu ? Waima kejadian Kita sendiri yg ‘Bersifat’ ini pun dikatakan ‘Terdiri’ dari Ilmu juga..Kenapa mudah sangat mengatakan sesuatu yg tidak lagi ujud didpn mata sbg dusta atau pembohongan ? Tidakkah Islam sendiri mengajar Kita supaya mempercayai/beriman dgn pekara yg ‘Ghaib’ ? Bukankah Kita sendiri datang dari Alam yg ghaib ( kandungan Ibu ), intipati rasa berbaur dgn rasa pahit maung, masam manis pada lidah, angin yg bertiup, dosa pahala, syurga neraka, alam barzakh itu tak nampak pun didpn mata & itu juga dikatakan antara pekara2 yg ghaib ? Sememangnya benar penjelasan tuan Tokuban tu..’Adakalanya manusia itu memusuhi pekara yg dijahilinya’..Jadi nasihat Saya kpd tuan abd rahman ( cantik namanya )..Carilah & selidiklah dulu pekara sejarah Datuk Laksamana Hang Tuah dari mereka2 yg ada kefahaman & mengetahui tentang pekara ini ! InsyAllah..tuan akan temui ‘Kebenarannya’ ! Maafkan Saya jika kata2 Saya menyinggung perasaan tuan..

     
    • Abdullah Abdurrahman

      29 Februari 2012 at 09:16

      Adakah “Hang Tuah” termasuk dalam perkara ghaib yang wajib kita imani?

       
  15. keris

    1 Mac 2012 at 09:16

    maksud iman ialah percaya,,,,,maksud imani ialah percayai… jawapan pada soalan di atas ada pada diri masing-masing dan termasuk encik abdullah sendiri. FIKIR sjarah hang tuah ujud sebellum datangnya penjajah. statement encik dollah 22feb tu salah encik dollah baca sejarah bukan kaji dan faham sejarah

     
  16. keris

    1 Mac 2012 at 09:16

    pak dolah … dgr cerita nyer byk baca buku kisah hang tuah .. kalau benar lah dah katam ..
    kat maner letak nyer istana melaka ….

     
  17. Abdullah Abdurrahman

    2 Mac 2012 at 09:16

    Tuan Keris tumpul, saya bukan sekadar baca buku sejarah, tapi juga menghadiri kolokium, seminar dan lain2. Pembentangnya orang yang hebat2. Tak perlu saya nyatakan. Istana melaka yang mana Tuan Keris Tumpul nak tau? Istana melaka tu banyak.

     
    • mat

      14 Mei 2012 at 09:16

      cik dolah g seminar org yahudi kot

       
      • udin

        3 Julai 2013 at 09:16

        Mat kalau awak tak paham jgn sikut sane sikut sini, yg awak cakap Indon Kot ape pulak, jgn panasi kami di Indonesia ye. Sejatinye kami sangat menghormati sejarah Hang Tuah dan saudarenye. Namenye terpampang di setiap sudut jalan. (tolong awak jelaskan kate2 awak ni mat: entah2 cik dolah ni org indon kot,tak pun jawa 2 sbb dengki…hi..hi..saya ada pedang sakti cik dolah nak tengok tak) kalau awak tak bisa jelaskan awak lebih baik minta maaf.

         
  18. adypetra

    2 Mac 2012 at 09:16

    “Pembentangnya orang yang hebat”. tuan dolah, jikalau orang yang “hebat” itu mengatakan sesuatu yang tak betul adakah tuan menerimanya? maka 2×5 lah jadinya. jangan tiru pokko angguk..nanti cik dolah sendiri jadi pokko angguk. walaupun sehebat manapun orang yang membentang tu, apabila perkara yang dibentangnya itu menyimpang dari kebenaran kita mesti menolaknya…jangan sesekali memperbodohkan nenek moyang dan bangsa melayu. mereka ini bukannya buta sejarah dan bercakap akan perkara yang sengaja di reka2.

     
  19. Mahathir

    2 Mac 2012 at 09:16

    Assalamualaikum Tuan punya laman, Tok Uban, dan saudara2ku sekalian. Ingin saya ucapkan selamat hari Jumaat kepada sahabat semuanya.

    1) Pada pandangan zahir saya, Keris ini lok 6.

    2) Pada saudara Abdurrahman, saya syorkan agar bertanya kepada Cikgu Azlan Ghanie, penerbit Majalah Seni Beladiri, tentang kewujudan Hang Tuah. Beliau mampu menunjukkan anda kepada rujukan2 yang hidup, iaitu guru2 tua dan kaum kerabat pahlawan2 Melayu terbilang seperti Mat Kilau dan Tok Gajah (semoga Allah merahmati Roh mereka semuanya). Insyallah tuan akan menemui fakta2 sejarah yang lebih seimbang. Wallahu’alam.

    3) Sejak kebelakangan ini ramai orang yang berusaha untuk melenyapkan bangsa yang bernama Melayu. Ada seorang rakan di FB, sehingga menyatakan bahawa Melayu itu hanya Bahasa bukan Bangsa. Kalau kita teliti betul2 keadaan socio-politik nusantara, kita akan lihat ada usaha senyap yang ingin menceraikan Nusantara dengan semangat Melayu. ‘Divide and rule. Rule and divide’. Berhati2lah wahai saudara2 ku.

     
    • Abdullah Abdurrahman

      3 Mac 2012 at 09:16

      Terima Kasih tuan Mahathir….

       
  20. tumpul

    2 Mac 2012 at 09:16

    asalamualaikum semua ….
    pada saya keris taming sari ada 9 lok … sebab

     
  21. keris

    2 Mac 2012 at 09:16

    sedar atau tidak ,semua penafian dan soalan yang di tanya oleh tuan abdullah, tuan sendiri yang jawab.seperti komen dan maklum balas di atas ..pertanyaan saya apa tujuan tuan abdullah meyemarakkan lagi pasal cerita HANG TUAH dan taming sari ni..atau pun tuan sengaja buat komen untuk mendapatkan infor cara mudah…..satu lagi, bila tuan berforum seperti orang tak beradap dan profesional . kalau tuan nak buat komen, komen je la. tak payah la gelar keris tumpul ke….kata pergi seminar dan lain-lain. berkemungkinan seminar pemulihan akhlak yang tuan hadir!!

     
    • Abdullah Abdurrahman

      3 Mac 2012 at 09:16

      Aikkk…bukan main marah lagi Tuan Keris Tak Bersarung ni…

       
      • mat

        14 Mei 2012 at 09:16

        keris lembik cik dolah dah tumpul 2,tu sebab dia tak keruan

         
  22. keris

    3 Mac 2012 at 09:16

    dari maklum balas di atas, yang rasa marah tu tuan abdullah, kalau tak masa kan ada penabahan setiap ayat selepas ejaan KERIS……

     
  23. zami

    19 Mac 2012 at 09:16

    itu tak penting sama ada hang tuah wujud ker tak. yang penting lebih baik kita percaya kepada rukun iman yang ternyata wujud. kalau wujud pn si tuah tu bairkanlah dia. ingat kalau dia wujud pun dia dah mati lama sebab tidak ada manusia akan hidup lama selepas Rasullullah yang hanya hidup 63 tahun. tepuk dada tanya la iman. jangan asyik nak kaji hang tuah tu wujud atau tak. hanya Allah jer yang tahu.

     
  24. Azanisham Samat

    5 April 2012 at 09:16

    Assalamualaikum w.b.t

    Apa yang istimewanya pasal keris Taming Sari dan Laksamana Hang Tuah kepada orang Melayu…

    Pertama sekali perlu melihat keris itu dari sudut Sains dan Sejarah…. Keris dilakurkan (fusion – ini istilah yang digunakan oleh Sains untuk teknologi keris, sila rujuk buku2 yang berkenaan logam2 bersejarah) menggunakan sehingga 21 jenis besi yang dilakurkan… Apa pentingnya 21 jenis ini?… Masyarakat barat menyanjung tinggi Damascus Steel yang dipercayai dilakurkan dari 9 jenis besi… Damascus Steel dianggap satu keajaiban teknologi masa silam yang mana ianya ada disebut oleh Al-Kindi dan Al-Biruni dalam buku masing-masing…. Sesuatu yang menarik mengenai Damascus Blade ini adalah teknologi cementite nanowires dan carbon nanotubes yang mana ianya ditemui oleh Dresden University of Technology dan ianya juga ditemui dalam keris… (rujuk Kochmann, W.; Reibold, Marianne; Goldberg, Rolf; Hauffe, Wolfgang; Levin, Alexander A; Meyer, Dirk C; Stephan, Thurid; Müller, Heide et al (2004). “Nanowires in ancient Damascus steel”. Journal of Alloys and Compounds) dan (Reibold, M.; Paufler, P; Levin, AA; Kochmann, W; Pätzke, N; Meyer, DC (November 16, 2006). “Materials:Carbon nanotubes in an ancient Damascus sabre”) .. Keris pula mampu dilakurkan menggunakan sehingga 21 jenis besi… Istimewanya keris ini kepada bangsa kita bukan kerana kesaktiannya tetapi kerana ianya mengambarkan TEKNOLOGI… Malahan ada sesetengah sarjana berpendapat Damascus Steel adalah teknologi pra-matang orang Melayu yang dibawa sehingga ke dunia arab oleh Pedagang dan Askar Upahan Srivijaya yang disebut dalam Sejarah Arab sebagai Sayabiga.

    Gabriel Ferrand dalam L’empire sumatranais de Çrivijaya menyatakan bahawa : “The Sayabiga are the descendant of ancient Sumatran immigrant to India then to Iran and Persian gulf, where there is evidence if their existence before Islam. This is not surprising because we know from other sources also that the Sumatran colonized Madagascar at a very early date. The eastern route is very familiar to them.”

    Kerajaan Srivijaya menguasai Kedah untuk menguasai teknologi besi – Teknologi Besi Kedah ini dipercayai berusia sehingga 2000 tahun (pentarikhan karbon) iaitu pada awal abad pertama masehi dengan penemuan kawasan industri besi di Sungai Batu dan Jeniang Kedah… Kedah Tua dipercayai sebagai pengeksport besi berkualiti tinggi ke India…

    Ini terbukti apabila Al-Idrisi menulis dalam Kitab Rujar yang maksudnya berbunyi “Penduduk Zabaj telah berlayar ke Sofala dan mengeksport besi dari sana,membekalkannya ke seluruh India.Tiada besi yang mampu dibandingkan dengan mutu dan kehalusan buatan dari Zabaj ini.Penduduk Zabaj kerap dipanggil di Zanj di dalam kedua-dua kapal besar dan kecil mereka dan berdagang barangan dengan mereka, sebagaimana mereka memahami behasa masing-masing” – Zabaj adalah panggilan orang Arab bagi Srivijaya,empayar maritim Melayu terbesar di Asia Tenggara. Disini kita tahu sejak zaman Srivijaya, orang Melayu sudah pandai mengeksport besi pula ke India…

    Laksamana Hang Tuah…. Apakah Istimewanya pula?

    Horts H.Liebner seorang Pakar Perkapalan Jerman berkata “Five hundred years before groups of ocean conquistadors from Portugal began their journey to look for new territories, ships from the islands now known as Indonesia were traveling around Asian waters with very advanced technology. The preliminary scientific reconstruction of a shipwreck recovered from the Java Sea found that the ship had better technology than those from Europe,China or Japan.The ship, believed to have sunk between 930 AD and 990 AD in a storm, was also bigger and better constructed. Our preliminary analysis concludes that the ship was 25 to 35 meters long and 12 meters wide. At that period, China still had no ships that could sail the oceans, while European ships were much smaller. Imagine,the ship Columbus used to sail to America and 15th century European ships were all less than 20 meters,”

    Catatan Portugis menyatakan “Dalam pertempuran 1583 kapal laksamana Coutinho telah dimusnahkan oleh geliung-geliung Acheh. Beberapa geliung Acheh juga turut musnah”

    Kejayaan Acheh memusnahkan angkataan laut Portugis berhampiran Pulau Bintan pada tahun 1614 menjadikan mereka satu-satunya kerajaan di rantau ini yang pernah menewaskan sebuah kuasa Eropah dalam pertempuran laut.

    Pertembungan antara armada Portugis yang sedang dalam perjalanan menyerang Melaka dengan sebuah kapal dari Aceh telah dicatatkan oleh Gaspar Correia: “Her sides were so high that no one dared board her from any of the Portuguese ships; naos, caravellas and gales and she remained unscathed by the Portuguese fire because she had four layers of sheathing and the largest Portuguese artillery could only penetrate two. At length the governor sent out his own nao the Flor de la Mar. Inspite of this the jong managed to fend of the Portuguese attacks for two days and two nights and only succumbed when the Portuguese succeeded in removing her rudders which she carried outside ason the barges of Ribatejo”

    Sehingga awal abad ke-20,Johor adalah satu-satunya negeri Melayu yang tidak dinaungi Inggeris, iaitu tidak menerima Residen Inggeris. Johor menerima Residen Inggeris secara rasminya pada tahun 1914. Johor moden adalah warisan dari Empayar Johor-Riau, yang sebelum itu mewarisi saki-baki wilayah dan kekuatan Angkatan Laut dan Empayar Kesultanan Melaka. Ketika kapal-kapal China kalah perang dengan Inggeris semasa siri Perang Candu dan kapal-kapal Raja-Raja Tamil dan Moghul musnah oleh privateer British yang menggunakan kapal jenis frigate yang pantas dan berkuasa tinggi, geliung-geliung Johor mundar-mandir di Selat Melaka tanpa diganggu oleh Belanda dan Inggeris. Kepantasan geliung Johor bergerak dengan sokongan meriam-meriam jarak dekat dan meriam mortar menggerunkan Inggeris untuk mendesak Sultan Abu Bakar menerima Residen Inggeris. Sesetengah geliung juga mampu menempatkan meriam-meriam di hadapan kapal. Kecerdikan para tukang timbal kapal Melayu ketika itu membantu merevolusikan kapal Melayu dari jong hinggalah ke geliung membuktikan mereka adalah ‘The Lord of Sea’ walaupun dihimpit penjajahan kuasa Eropah. Mereka mewarisi kemahiran para pembikin kapal Melayu yang membawa pelaut Melayu hingga ke Afrika dan Mediteranean.

    Jika Acheh hanya mampu naik selepas kejatuhan Empayar Melaka – Bayangkan kekuatan Armada Laut Melaka yang dibawa lari ke Riau oleh Laksamana Khoja Hassan semasa Melaka diserang Portugis…???

    Hang Tuah adalah Laksamana Armada Melaka – Kerajaan Terkaya Di Dunia pada zaman itu!!! Empayar yang menguasai separuh Nusantara.. yang mengawal Selat Melaka dari pangkal ke hujung…. Yang memiliki beratus-ratus Geliung dan Kapal-Kapal Perang yang bermeriam moden (catatan Portugis mengesahkan bahawa Melaka mempunyai beribu-ribu pucuk meriam berkualiti tinggi setara dengan meriam Jerman) dan pernah mematahkan serangan pertama Portugis ke atas Melaka… Angkatan Laut ini jugalah yang pernah menumpaskan Angkatan Laut Siam yang hendak menyerang Melaka… Hang Jebat pula dipercayai Panglima Tentera Darat Melaka…

    Hang Tuah diagungkan kerana dia adalah seorang Laksamana Tentera Laut Terbesar dan Terkuat di Nusantara…!!! Yang mengetahui andai kiranya dia menderhaka – akan tumbanglah sebuah empayar dan akan membuka peluang kepada kuasa kafir menakluki Melaka yang menaungi Islam di Nusantara….

    Kekalahan Melaka semasa Perang Portugis terbukti apabila Tentera Laut Melaka dibawa lari oleh Laksamana Khoja Hassan yang dipecat ke Riau (mungkin juga dirasuah utk bawa lari)…

    Itulah Kuasa Seorang Laksamana!!!!

     
    • Mahathir

      9 April 2012 at 09:16

      Salam Tuan Azanisham.

      Terima kasih atas ilmu yang dikongsikan. Tuan ada blog ? Kalau ada, saya ingin sangat lwat blog tuan. Saya pasti banyak lagi ilmu yang dapat saya perolehi.

       
    • amgyver

      28 Ogos 2012 at 09:16

      setuju dengan saudara..
      Mengapa perlu perlekehkan bangsa sendiri??
      kekuatan melayu bukan sahaja pada keris, kita juga ada LELA iaitu meriam..
      Jika tidak silap saya di Kedah Tua terdapat kesan tinggalan tempat membuat meriam..(maaf kerana kekurangan sumber)
      Jika tidak mana datangnya meriam-meriam yang digunakan melawan British dan Belanda?
      Kenapa British jajah Tanah Melayu melalui diplomatik dengan melatakkan residen di setiap negeri?
      Berapa buah kapal Portugis yang menyerang Melaka?
      Belajar dari sejarah yang masih belum lenyap ni.. Kerana berebut takhta, sanggup membawa penjajah masuk campur tangan dalam negeri melayu. Seperti yang berlaku di Perak dan lain2..
      Orang melayu hebat!
      tak perlu meletak tugu tetapi orang luar mengenali Henry Awang dan namanya tercatat di buku cacatan pelayaran…

       
    • pangeran gunung jerai

      21 November 2012 at 09:16

      bernas sekali
      layaknya tn yg prnah menghadiri seminar yg hbat2…
      so…benar la cerita bahawa Panglima awang bagan prnah belayar smpai k benua Africa

       
    • abdullah umar al kelantani

      17 November 2014 at 09:16

      Sekadar manambah….untuk lebih nampak, sila lakar zaman nusantara dan zaman khilafah islam…cuba selarikan dari segi tempoh masa..

      Igtkah kita, antra y terawal y mnjumpai dan mengekploitasi belerang mnjadi mercun/bunga api adalah cina, serta kisah sultan muhammad al fateh membina meriam pertama y sangat besar?? Di nusantara kita berbangga dengan meriam negeri patani..

      Tidaklah berpisah alam melayu dengan sejarah khilafah islam…sejarah perlu dipelajari dan diingati….tp y lebih utama hidup dlm jalan kebenaran (mndaulatkan kalimah tayyibah – ucapan syahadah) d dalam segenap segi (tatacara hidup d dunia) shgga jd la kita sebagai rahmat utk semua d dunia, bi izni Allah…mardhatillah lbh aula dr sibuk menembak saudara seagama berkaitan hal y bukan bidang kita (sila tadabbur kisah2 dlm surah al kahfi)….

      Bg saya, hang tuah wujud, dan cukup stkt itu…bg org y beriman kpd Allah dan rasul, dan demi Allah y nyawa kita dlm kuasanya…cerita2 pelik berkaitan hang tuah itu, ckup d tafsrkn sbg karamah kpd beliau, tnda org y taqqarub pd Allah…tidak lebih dr itu…

      Silat, keris dan sebagainya adlh tanda/alamat y khusus utk idrntiti alam melayu (malay archipalego)….

      Kamu mencari salah, nescaya akn jumpalah ia….
      Kamu mencari kebenaran, rujuklah ahli bidangnya….

      Hakikat diam lebih utama jika kamu orang y berilmu dan beramal saleh…

       
      • tokuban78

        17 November 2014 at 09:16

        aiwah syukran

         
  25. Azanisham Samat

    10 April 2012 at 09:16

    Salam tuan… maaf, saya tidak “rajin” menulis blog atau menulis secara berkala…. saya cuma menyampaikan sedikit pengetahuan saya semoga menjadi ilmu yang bermenfaat kepada sesetengah orang…. Jika saya tidak disampaikan, ianya hanyalah sekadar pengetahuan buat saya… bukan sebagai satu ilmu….

     
  26. SAIFUL BAHARI

    31 Mei 2012 at 09:16

    Salam semua…semuga berada dalam sihat walafiat.Ramai yang keliru bila sebut nama Datuk Laksamana Hang Tuah.Adakah ia wujud atau tidak?Adakah ianya keturunan Melayu atau asal dari bangsa lain?Begitu juga dengan keris Taming sari.Sayang bangsa kita tidak meninggalkan sebarang kitab atau catitan sebagai rujukan untuk mensahihkan perkara sebegini.Tidak seperti bangsa Cina,dari segi sejarah,pertukangan dan perubatan..ada kitab atau catitan yang ditinggalkan sebagai panduan untuk generasi lain.
    Berbalik kepada DL Hang Tuah,jika kita pertikaikan tentang kewujudannya,tidakkah kita tertanya-tanya dari mana datangnya dunia persilatan?Silat dan DL Hang Tuah begitu sinonim sekali tidak boleh dipisahkan di zaman kegemilangannya.Jadi jika seni persilatan itu wujud maka secara tak langsung Hang Tuah itu wujud.Di Pahang ada persatuan seni silat Hulubalang Melaka dimana asal usul seni silat tersebut dibawa oleh Panglima2 yang berasal dari Melaka kerana penghijrahan.Mengikut sejarah apabila Kota Melaka berjaya dirobohkan,kebanyakan rakyatnya berhijrah ke Perak,Selangor dan Pahang termasuklah Panglima2 ini yang menyamarkan diri atas sebab2 keselamatan sambil mereka memperkembangkan ilmu2 persilatan yang mereka ada untuk diwarisi di tempat baru penghijrahan mereka.
    Taming Sari,apa yang diberitahu oleh Guru Tua saya( sebagai rujukan)ia tersimpan di salah sebuah gunung di Ipoh,Perak.Berapa Luk,maaf saya kurang arif cuma Taming Sari tak sebesar dan tak sepanjang mana,keistimewaannya begitu Hebat.Jika ada guru yang dapat menyentuhnya,itu adalah guru yang tinggi ilmunya kerana apa yang saya difahamkan sebelum sampai 44 langkah ke Taming Sari…anda akan di sambut oleh 4 ekor tedung Selar yang menjaga Taming Sari tersebut,keris itu bertemankan sebutir berlian sebesar genggam penumbuk.KARUT?hehe..itulah Ilmu AllaH!!Jika kita sekadar solat 5 waktu,berpuasa dan lakukan rukun yang lain..tak perlu nak membicara atau mempertikaikan.Terlebih dulu kita kena kenal diri dulu.
    Dan segala kejadian tersebut adalah dengan izin AllaH…Lahir dan Wujudnya Hang Tuah adalah kehendakNya.Cuma apa yang berlaku di zaman Hang Tuah dari GAHnya Kota Melaka sehingga kejatuhannya,itu yang patut kita belajar dan ambil Ikhtibar darinya.WASSALAM.

     
  27. Azanisham Samat

    13 Jun 2012 at 09:16

    Jika kita mencari Silat… jawapannya cukup jauh bagi saya…. Banyak rujukan dah saya lupa tetapi saya cuba menerangkan sebaik mungkin berdasarkan ingatan saya yang semakin susut…

    Silat, Keris, Agama, Kerajaan, Teknologi, Arkitektur, Adat dan Budaya adalah dibawa bersekali oleh Srivijaya semasa meluaskan jajahan takluknya… Sifat asas melayu ada 4 iaitu Melayu itu bertuhan, Melayu itu bertuan, Melayu itu bertaulan (berbangsa dan bermayarakat) dan melayu itu berpengetahuan….

    Sebenarnya banyak catatan melayu dan sejarah melayu yang tidak dianggap sejarah melayu kerana ianya tidak bertulisan jawi… Tulisan jawi bukanlah tulisan melayu kerana melayu punya tulisannya tersendiri tetapi akhirnya kapus dengan penyebaran Islam yang memperkenalkan tulisan jawi. Sebagai contoh, Epik Bugis La Galigo yang bertulisan rencong…

    Apabila melayu menganggap bahawa tulisan jawi adalah tulisan melayu, maka tulisan rencong dianggap tulisan bukan melayu yang akhirnya diklaim oleh bukan melayu. Catatan2 di Wat-wat Siam, di Kemboja, Vietnam dan lain-lain dianggap catatan puak Khmer dan lain-lain yang akhirnya memecahkan-belahkan keluarga besar melayu….

    Dari manakah asal usul Silat?

    Perkataan Silat bagi saya berasal dari perkataan Arab iaitu Silah atau maknanya Ikatan.. eja jawi dia berakhir dengan huruf ta bulat…..Ianya menunjukkan ikatan persaudaraan dan teknik kuncian dalam silat… Tapi adakah silat berasal dari arab? Tidak…. Silat berasal dari tanah asal bangsa nusantara iaitu dari Tanah Tinggi Himalaya di Tibet … Seni dari tibet ini diklaim berusia lebih dari 3000 tahun dan ada yang berpendapat ianya berusia 10000 tahun iaitu di hujung zaman ais… seni ini terdiri dari tiga jenis iaitu :

    Boabom atau Boabom Berbelebat adalah satu sistem pergerakan dengan fokus kepada kepantasan dan kelincahan. Ianya khas untuk latihan meningkatkan reaksi, kepantasan, kawalan diri, keseimbangan, tindakan reflek, pernafasan dan konsentrasi. Boabom ni diajar dengan kaedah yg progresif untuk mewujudkan pergerakan berantaian.

    Seamm-Jasani atau Boabom Lembut adalah satu sistem yang lebih lembut mengandungi pergerakan beralunan dan perlahan untuk meningkatkan koordinasi dan keseimbangan.. bertujuan untuk membina kesinambungan antara tubuh dan minda dengan teknik pernafasan dan pergerakan..

    Yaanbao adalah latihan Boabom yang menggunakan senjata.. Seni ini menitikberatkan kesempurnaan gerak, ketepatan dan gaya….Seni ini menggunakan beberapa jenis kayu sebagai senjata utama…

    Seni mempertahankan diri ini berasaskan kepada 7 elemen iaitu : keberanian, cabaran, kepimpinan, pengorbanan, kebersatuan, kedamaian, dan pengetahuan… dengan memahami dan mengamalkan pergerakan ini, pengamalnya boleh mengatasi rasa takut, sifat negatif, stress, kemarahan dan lain-lain masalah… Latihan ini menyebabkan pengamalnya berpeluang mempertingkatkan keyakinan, kreativiti, keupayaan terdesak, kawalan diri, disiplin, kepekaan, maruah dan kefahaman untuk mengenalpasti dan mempertingkatkan kebolehan diri….

    Seni ini pada asalnya dimenfaatkan untuk pertahanan diri dari alam sekitar Himalaya dan sebagai latihan untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan diri…

    Dari sinilah asal usul seni mempertahankan diri Asia seperti silat, kung fu, kuntau, Silambam dan lain-lain…. Mereka berkongsi asas yang sama iaitu Seni dari Utara… Yang membedakan Silat, Kung Fu dan Silambam adalah 3 perkara, yang pertama adalah AGAMA… Silambam disesuaikan dengan agama hindu, Kung Fu dengan Agama Buddha dan Silat dengan Islam… Silat sebelum kedatangan islam tidak sama dengan silat selepas kedatangan Islam.. silat sebelum zaman Islam dipanggil Pencak… Yang kedua adalah Rupabumi… Silat-silat Bugis seperti Gayong contohnya, kangkang kuda-kudanya lebih luas kerana berpencak atas kapal memerlukan titik graviti yang lebih rendah, kuda-kuda silat dari Sumatera lebih kecil dan rapat kerana berpencak disemak dan dalam hutan… Kuda-kuda Cekak contohnya, berdiri tegak kerana tidak praktikal bersilat berkuda-kuda dalam bendang sawah. Dan yang terakhir adalah Sifatbangsa… Bangsa cina yang agresif dan suka kepada kepantasan melahirkan kungfu seperti hari ini, bangsa india yang berbelit-belit dan suka buat gempak boleh kita lihat dalam permainan kalari dan silambamnya.. Dan bangsa melayu yang lemah lembut dan mengamalkan praktikalitinya dalam silatnya…..

    Susurilah laluan bangsa melayu purba, dari Gunung Kailash yang dikatakan kediaman Shiva sehinggalah ke Semenanjung Tanah Melayu melalui Banjaran Himalaya sampailah ke Banjaran Titiwangsa…. Kerajaan2 Purba Melayu tidak pernah dibina berjauhan dari Banjaran Titiwangsa… Apabila sampai ke penghujung Banjaran Titiwangsa, maka bangsa ini menyeberangi lautan untuk membawa Silat, Keris, Agama, Kerajaan, Teknologi, Arkitektur, Adat dan Budaya…. Contoh mudah.. Silat Harimau Minang ditiru oleh orang Jawa menjadi Cimendi.. Silat Harimau yang diolah mengikut lenggok dan budaya Jawa… Selusurilah Banjaran Titiwangsa dan kita akan dapati, bangsa2 sepanjang Banjaran Himalaya ke Titiwangsa mempunyai Seni Mempertahankan Diri Kuno masing-masing;- kerana kita dari ras yang sama.. dari kapal yang sama terdampar di Gunung Peak of the Water…

    Apa kaitan Arab dengan Silat pulak? hehehehhe.. Jawapannya TAKDER kaitan… Untuk mengkaji mengapa Islam mencorakkan Silat sehingga sedemikian rupa… Pertama sekali, perlulah kita ketahui, silat bukanlah Seni Mempertahankan Diri tetapi Seni untuk Membunuh. .

    Kedua… Kecacatan Otak Melayu

    Melayu mempunyai darah gila… Lelakinya gila mengamuk dan perempuannya melatah…

    Latah merupakan suatu emosi kebudayaan yang khas dari masyarakat Melayu (Gimlette, 1912; Kenny, 1978; Winzeler, 1995). Penafsiran terhadap latar belakang fenomena ini dapat dilakukan melalui pendekatan psikoantropologis, psikoanalisis, dan psikiatris. Dalam perspektif peneliti Barat, latah merupakan suatu kondisi kebudayaan masyarakat yang sulit dimengerti sebabakibatnya (Geertz, 1968). Munculnya latah telah diteliti sejak abad pertengahan oleh kalangan petualang hingga pegawai pemerintah kolonial. Dalam pandangan Barat, latah dipandang unik dan eksotis. Perspektif psikokultural dalam pandangan Barat menjelaskan keberadaan latah, misalnya, sebagai berikut: The upbringing, general cultural environment, and biological predisposition of the latah victim combine in such a way that his/her susceptible to the kinds of shocks which precipitate latah episodes. When such shocks occur barely repressed material of a largely sexual nature spontaneously rises to the surface in the form of obscenities or threatening erotic dreams. With the controlling powers of the ego temporary in abeyance, the latah may be induced to involuntarily imitate or repeat the words and deeds of onlookers. (Kenny, 1990: 128)

    Amuk dipopularkan oleh Rudyard Kipling seorang penulis dan penyajak British. Amok dijadikan satu perkataan Inggeris kerana tiada bangsa lain yang dijajah British mempunyai kegilaan begini bagi mengambarkan kegilaan yang tidak terkawal. Ianya juga digunakan untuk mengambarkan gajah di India yang menggila dan menyebabkan kemusnahan…

    Inilah sifat genetik orang melayu yang mana dimuatkan dalam Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) yang diterbitkan oleh American Psychiatric Association sebagai kegilaan khusus untuk orang-orang Melayu sahaja… Amok dianggap sebagai “specific sociopathic culture-bound syndrome in Malay culture”….

    Inilah darah gila melayu yang menjadikan silat sebagai satu seni beladiri paling kejam dan ganas pernah wujud di dunia jika diadunkan bersama… “Pentjak Silat is one of the most devastating martial art i ever studied” – Don Inosanto…

    Pelajaran silat yang sebati dalam diri pengamalnya menyebabkan tubuh bertindak balas secara reflek mempertahankan diri tanpa mengambilkira akal dan fikiran… Setiap orang melayu mempunyai darah gila ini.. Lelaki mengamuk dan perempuan melatah…

    Dengan kedatangan Islam yang mencorakkan budaya baru Melayu.. Silat digubah suai untuk mempertingkatkan kewarasan dan diperhaluskan bagi mewujudkan kordinasi antara tubuh, minda dan iman… Silat menjadi pemakaian para pendakwah Islam di Nusantara..

    Sesetengah orang Melayu khususnya, mencebik bibir terhadap silat dan memperbandingkannya dengan Seni Mempertahankan diri bangsa lain… Malahan ada yang mengatakan “Tembak jer dengan pistol, tak kemana la silatnya”.. ini kata-kata orang yang dangkal pengetahuannya mengenai Silat… Semasa Perang Inggeris-Pahang dahulu, orang melayu juga mempunyai senjata api… Malahan orang melayu Pahang telah mencipta Silat Senapang dan disesuaikan dengan Ilmu Penunang… Ilmu Penunang ini adalah ilmu Melayu bagi menggunakan senjata api dan dengan pengaruh sufism, ilmu ini menjadi lebih ampuh… Bayangkan, nak tembak depan, muncung hala kebelakang pun boleh kena… Ilmu penunang adalah ilmu menembak orang-orang melayu dengan menggunakan senjata api… Ianya termasuklah belajar membuat belerang menggunakan sejenis serbuk kayu hutan, membuat peluru, kaedah menembak dan ketepatan menembak termasuklah kaedah perang gerila…

    Manakala Silat Senapang adalah silat yang dicipta untuk menggunakan senapang bagi melakukan pertempuran jarak dekat, ada teknik pukulannya, menepis, merampas senjata lawan, menggunakan bayonet malahan menembak lawan semasa pergelutan… Silat-silat ini sudah pupus sama seperti Silat Kelambu….

    Tuan-tuan… Bangsa Harimau tidak boleh bertemu Bangsa Naga….

     
    • Mus Usof

      19 Julai 2012 at 09:16

      memang harimau tak akan berbaik dengan naga….. dua dunia yg berbeza….. amalan yg tak sama…. pikirkan lah sejenak ….. mari kita kembali bersatu wahai bangsa melayuku….

       
    • pangeran gunung jerai

      21 November 2012 at 09:16

      subhanallah

       
  28. Azanisham Samat

    13 Jun 2012 at 09:16

    Tiada yang hebatnya pada Keris Taming Sari tuan-tuan…. Semasa di Majapahit, Taming Sari cuma seorang perajurit kepetangan…. bukan seorang yang berpangkat tinggi seperti Laksamana Tun Tuah… Keris Taming Sari hanya menjadi hebat ditangan Hang Tuah – Laksamana Angkatan Laut Melaka… Keris Taming Sari adalah simboliknya penguasaan Melaka di Nusantara mengantikan Majapahit yang akhirnya tumbang tidak lama kemudian….

    Hanya silat menggunakan keris, tetapi tidak kungfu, silambam dan lain2 kerana melayu itu praktikal…. Melayu ni, apa sahaja mereka buat mestilah efisien dan praktikal… Permainan silat sangat praktikal dengan keris kerana silat itu menyelit dan tempur jarak dekat, mematikan 3 langkah dengan satu langkah, menamatkan 3 serangan dengan 1 serangan muktamad…

    Berkenaan Hang Tuah itu cina pulak dahhhh… sebab nama dia Hang Tuah…. mengapa “Hang” sahaja jadi pertikaian.. Mengapa tidak gelaran lawannya iaitu “DANG”?… Kalau kita kaji DANG, maka kita akan jumpalah HANG.. kerana HANG itu adalah gelaran paling rendah dalam hierarki istana melaka bagi seorang lelaki… Iaitu budak Istana atau Khadam… sedangkan DANG pula adalah gelaran untuk Dayang dan wanita hierarki paling rendah dalam istana melaka…

     
    • Nasron al-Jauhari

      25 Julai 2012 at 09:16

      tak baik kutok enche’ taming sari lebih2… awak bukan kenal enche’ taming sari pon! mentang-mentang dia dah mati lama dah, awak kutok dia sesajer jer…

       
  29. EMBO GAYUNG HARIMAU BERANTAI !!!

    26 Julai 2012 at 09:16

    salam semua semoga hari ini di beri cahaya nur di hati …Buat Abdullah abdurrrahman nama yang hebat tapi tiada ilmu cakap merapu wat masak parpu !!!….gunalah akal fikiran saya kupaskan tengok namanya nie ulang baca 10x …Abdullah Abdurrterkuburohahman ….5 julai penutup buku amalan selamat jalan terkubur di dasar lautan !!!….Hang ni sapa ???…Wahai Kura-Kura usah berpura-pura menjelma berbagai rupa menjadi batu neraka merosak manusia menjadi huru hara wat cempera macam kera !!!…kesianya Abdullah abduurrahman terkubur tiada iman …~

    WALAU MUSNAH HARTA DAN BENDA !
    HARGA DIRI JANGANLAH JATUH !
    BINAAN PERTAMA JANGANLAH RUNTUH !
    KERJA YANG BARU MULAILAH PULA !!!
    ———————————————————————————————————————————–
    ———————————————————————————————————————————–

    AMBIK GALAH KAITKAN JANTUNG !
    CIAK BANYAK MAKAN DI JALAN !
    PADA ALLAH TEMPAT BERGANTUNG !
    DATANG TOMBAK KITA MELAWAN !!!

    GAJAH LEKIR KUDA BERAKSA !
    DI MANA KU HEMPASKAN !
    SAMA LEBUR SAMA BINASA !
    PENGKHIANAT MANA AKU TUMBANGKAN !!!

    BESI KUNING BESI KESAKTI !
    ANAK PANAH SANG RAJUNA !
    KEMBALI GAYUNG KEBUDAYAAN ASLI !
    DI TANAH MELAYU HULUBALANG TUA !!!

    HANG TUAH TAK TAKUT MATI !
    ITU TANDANYA DYA BERANI !
    HANG TUAH BERKATA DALAM HATY !
    APALAH GUNANYA KU ADA DI SINI !!!

    LOKAN MELATA DI PERAHU !
    BELAH BELAH BERCENDAWAN !
    BUKAN AKU TIDAK TAHU !
    AKULAH HULUBALANG MEMINTA LAWAN !!!!!!!!!!!!!!!

    MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH SEPANTAS KILAT SEGAGAH HARIMAU !!!!…..AUUUUUURRRRRRMMMMMM !!!!!!

     
    • putera serimauhitam

      12 November 2012 at 09:16

      wahai anakanda…. gagah harimau tiada segagah Allah Ya Qahar Ya Jabbar.harimau lebih rendah mertabat dari kita Khalifah di muka bumi….jgn.terlalu ghairah hingga lari akidah…

       
    • Momok Siam Pattaya

      11 Ogos 2013 at 09:16

      AUUUUUUUUUURRRRRRRMMMMMMMMM…………
      Gayong Bergayut Kata Bersahut ……..
      Biduk Berlalu Kiambang Bertaut.

       
  30. EMBO GAYUNG HARIMAU BERANTAI !!!

    26 Julai 2012 at 09:16

    NAGA DI SAMBAR SANG GARUDA DI HEMPASNYA KE TANAH HARIMAU BUAT SANTAPAN TENGAH HARINYA …

     
  31. putera serimauhitam

    12 November 2012 at 09:16

    kenpa bebalah hamya dengan sesuatu yang di cipta oleh mahluk allah.hormatilah pandangan orang,tiada keistimewaan atau kelebihan besi jika tiada izin dari Allah.kenapa tidak ditanya pada diri sendiri….keistimewaan kita.keris di buat ditempa….jadilah ia sesuatu yang sebenarnya kosong ,hanya satuwarisan dan senjata tradisi.saya usulkan belajarlah mengenal diri kita yang ada jasad dan roh.dari kita berbalah hal yang sia2.marilahkita mengenal dirikita dan maha pencipta

     
  32. Azanisham Samat

    15 November 2012 at 09:16

    Tuan… Akal itu kosong; ilmulah pengisinya, jiwa itu kosong; imanlah pengisinya, jasad itu kosong; budilah isinya, warisan itu kosong; tradisilah isinya… Manusia memang sifatnya berbalah perihal sesuatu ciptaan Allah… berikan saya satu mender yang bukan ciptaan Allah… Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula manusia yang serba kekurangan…

    Ingat mengingati itu satu kawajiban tetapi janganlah sampai mencemuh… berdakwah mestilah bijaksana, ibarat menarik rambut dalam tepung….

    Bagi saya yang dhoif ini, biarlah ikut adab melayu dalam menegur tu… dalam seloka ada sindirnya, dalam suka ada dukanya, dalam bermadah ada helahnya…

    Berbalah hal ilmu, bermakna mencari persamaan dan menyesuaikan perbezaan… Hal dunia juga satu ilmu, hal tradisi juga satu ilmu… tentulah terciptanya ilmu dan tradisi itu juga dari-Nya yang Haq… Tiada upaya kita untuk mencipta tradisi itu …

    Orang muda dengan garangnya, orang tua dengan bijaksananya…. Tak salah menegur kerana untuk berkasih sayang… Barulah yang tua dihormati, yang muda dikasihi..🙂

     
  33. Azanisham Samat

    15 November 2012 at 09:16

    Orang muda pun, pandai-pandailah membawa diri dalam majlis ilmu… ilmu itu rukunnya sabar lawannya gelojoh musibahnya memakan diri, memusnahkan bangsa, menjatuhkan agama…

    Tak salah nak meremang tengkuk menunjuk garang, tapi biarlah betul pada tempatnya supaya elok letaknya, cantik dilihat, lawa dipandang…

    Tradisi orang berilmu, membetulkan yang buruk dengan kebaikkan… biarlah orang mencemuh; kerana orang yang mencemuh itu samaada belum sampai hidayahnya atau Allah terus tutup pintu hatinya…

    Orang muda-muda, jangan ikut kata hati semata-mata, nanti mata sia-sia saja… dengar teguran orang tua, kerana teguran mereka itu ada ilmunya….

     
  34. Azanisham Samat

    15 November 2012 at 09:16

    Orang muda-muda, jangan ikut kata hati semata-mata, nanti mati sia-sia saja… dengar teguran orang tua, kerana teguran mereka itu ada ilmunya

     
    • hang

      26 November 2012 at 09:16

      Hang la hang tuah sebenarnya… berlidah taming sari… berfikir luk bersegi….

       
  35. mohamad aris bin jaafar

    25 November 2012 at 09:16

    apabila kitaberada diatas landasan yang betul kita akan kata betul ….bolehkah kita berada di tempat yang sepatutnya kita berdiri dan dudok ditempat yang betul dgn fikrah dari Allah…..sejauh mana kita berjalan, setinggi mana kita terbang,sedalam mana kita menyelam hakikatnya kita yang bersifat baharu……..ilmu Laduni dan Tamingsari itu……anugerah Allah pada sesiapa yang mencari , mengkaji dan mengamal……..

     
  36. budak baru belajar

    23 Disember 2012 at 09:16

    salam
    sekadar mencelah, bkn utk menambah kekusutan…
    apa yg nyata, setiap setiap insan itu masing2 mempunyai “ilmu” (pengetahuan = apa2 yg diketahui samaada melalui pembacaan, pembelajaran, pendengaran, penglihatan, pengamatan, pemerhatian, pemikiran, idea….)

    kerna pengetahuan yg masing2 “sedikit” & “terbatas” itulah, ,maka setiap org akan bermati2an mempertahankan pendapat & pandangan masing2… kerna bg mrk ini, hanya pernyataan yg dikeluarkan dari kotak pemikiran mrk shj yg betul, mrk shj insan bertuah yg di anugerahkan serta tahu tntg sesuatu perkara itu, org lain dianggap salah, tdk berilmu malah mungkin sesat….
    ego, xboleh bertolenrasi, angkuh malah bodoh sombong semestinya bersama golongan ini, kerana merasakan org lain x setaraf dgn pengetahuannya…
    jgnkan ingin mendengar atau menerima pndngan org lain, “memakai”nya jauh sekali kerna mrk akan terus taksub & asyik maksub dgn “ilmu”nya itu…

    PERSOALANNYA SIAPA YG BENAR, SIAPA YG SALAH…
    jwpannya…. ckp mudah!
    masing2 akn menyatakan mrk TETAP yg benar!!

    jadi….?
    bagaimana penyelesaiannya…???

    smpai bila2 “xkn ada penyelesaian”, kerna “pertelingkahan” ini xkn akan berkesudahan apabila masing2 sudah berbeda dari awalnya…

    Kesimpulannya..
    BIARLAH LUNCAI TERJUN DGN LABU2NYA…

    HANYA JAUHARI YG MENGENAL MAKNIKAM…

    (sy x tujukn ini pd sesiapa, sekadar mencelah secara umum, di harap x ada yg terasa, klu terasa juga, maka anda suka berprasangka..)

     
  37. muhamad syahmer

    26 Februari 2013 at 09:16

    As Salam, nak tanye hang tuah berketurunan bugis or melayu biasa??

     
  38. hang kebon

    27 Februari 2013 at 09:16

    cina arab kot…

     
  39. hang dollah

    12 Mac 2013 at 09:16

    encik dollah gler

     
  40. nak tahu

    13 Mac 2013 at 09:16

    ada 35 biji permata delima pada hulu taming sari betul ke tok?

     
  41. Otai Masjid Kuala Lumpur

    13 Julai 2013 at 09:16

    hang tuah keturunan acheh, utk mengingat.kan sejarah keris naga sari tu. keris peribadi hang tuah,ada kat kawan,keris pamom sari. skrg ni ada kat sultan perak. pamom sari. sultan melaka hadiah kpd.hang tuah samasa dulu..dan taming sari ghaib skrg.ni ada kat pulau jawa..kris ni ada 9 lok.wallahualam

     
  42. Asril Anwar

    16 Disember 2013 at 09:16

    Jawapannya Satu,keris pusaka adam, titis kelaut jadi pulau titis kedarat jadi gunung🙂, Belalang oh belalang ?

     
  43. alang azmi

    30 Disember 2013 at 09:16

    assalam….. berapa luk keris tamingsari…….. 17luk……….

     
  44. ismail

    21 Februari 2014 at 09:16

    Hanya jauhari yg mengenal maknikham….wallah huualam bissawat..

     
  45. pemerhati

    4 Jun 2014 at 09:16

    Hang tuah orang kedah,.keris ada pada anak sultan idris,Kat istana perak tu keris malela sekian t.kaseh.

     
  46. jalak lenteng

    25 September 2014 at 09:16

    mari kita belajar tauhid…..

     
  47. TUANKU AZMAN

    8 Oktober 2014 at 09:16

    Saya Suka Membaca Komen Komen di sini..Sungguh Tertib Bangsa Melayu dalam Menyelesaikan Masalah…Alhamdulillah Syukur Ya Allah…

     
  48. Hamba Allah

    10 November 2014 at 09:16

    kenapa bentuk keris tu same dengan gambar lame keris yang ade di istana siak…?
    ape ade hubungannye…??
    hang tuah penuh dengan rahasie di balik rahasie
    Semoge Allah memberi petunjuk kepade yang di kehendaki

     
    • tokuban78

      11 November 2014 at 09:16

      ada tak gambar keris tu?

       
  49. azanishamsamat

    17 November 2014 at 09:16

    Taming Sari – Perisai Bunga

     
  50. art

    30 Januari 2015 at 09:16

    As Salam, maafkan sy mencelah, segala komen2 Tuan2 semua dr awal penubuhan blog ni smpai sekarang, bg sy yg x brape mengetahui ni amat membuka mata, sy ucapkan syabas kpd Tuan admin & saudara2 seIslam yg lain. Ye, Datuk Laksamana itu mmg wujud, Kerisnye wujud dan masih ade di malaysia, tetapi bukan disimpan atau dmiliki Kesultanan Perak tetapi masih berada di …… & berluk ….. Masih belum smpai waktunya utk keluar sekali lagi. Para Wali2 Allah siap siaga menanti sampainye tempoh utk kebangkitan Islam di nusantara, buat sy dan semua pembaca, kembalilah kita ke jalan yg Lurus, yg sepatutnya kt yakini dan imani,,Wallahu’alam..

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: