RSS

KERIS HANG TUAH?

01 Feb

Ketandaan pada keris ini hampir sama dengan ketandaan yang ada pada lakaran sebilah keris yang terdapat dalam sebuah manuskrip lama yang dianggarkan berusia hampir 250 tahun. Di sebelah bawah lakaran keris itu tertera ayat ” keris Hang Tuah sebuah negeri harganya “. Setelah merujuk kpd beberapa orang pandai besi kelantan, ketandaan tersebut ialah, tapak gajah, lam alif kilas, pusaran, mata ketitir dan 3 anak panah (pangkat sarjan). Rahsianya banyak sekali, tak cekak ambo nak hurai sini. Mari kita saksikan..




 
5 Komen

Posted by di 1 Februari 2011 in senjata melayu

 

Label:

5 responses to “KERIS HANG TUAH?

  1. lloni

    18 Mei 2011 at 09:16

    salam dari pemerhatian ambo….pamor nya dicampur adukkan..seolah2 mahu di’sumbatkan’ segala2nya. Keris ini juga nampak macam keris baru..
    p/s: Ini adalah pendapat ambo semata2
    ..maaf jgn terasa..

     
    • tokuban78

      18 Mei 2011 at 09:16

      wasalam memang keris ni keris baru dan bukannya keris hang tuah mokcik weh. mugo nak boleh hok sengoti dok berasa takleh dh,…boleh tiru pun jadilah , kira puah hati diri sendiri.. ambo kumpul sendiri besi-besinya dan di tempa dengan tukang yang ada di pasir mas…semua ketandaan yang ada pada keris ni bukan ambo yang pandai2 reka, tapi ia dibuat adalah berdasarkan sebuah manuskrip keris yang ambo perolehi seketika dulu..di bawah lakaran keris itu ada tertera tulisan “keris hang tuah sebuah negeri harganya”.
      pamor2 yang lain tu muncul adalah hasil kepakaran tukang keris. klu berminat ambo nak jual rm 10,000…

       
  2. zamri

    22 Oktober 2011 at 09:16

    tukuban kawe ada sebilah badik tp x th namanye…tp dr org yg pandai badik ni ada khadam

     
  3. santeyane

    15 April 2012 at 09:16

    asal dari keturunan kami yang berdarah dari darah raja yang disingkir kan oleh pembilut/pemberuntak ,datuk kami ada membawa lari /menyalamatkan sebilah keris dan sebilah lembing.keris itu berasal /dipunyai oleh raja dahulu iaitu raja puak KADAYAN SALAR’.keris dan Lambing itu sekarang berada bibawah jagaan tangan saya. sebagai perwaris yang ke empat.

     
  4. ngaran kadayan salar katurunan yang terakhir.

    15 April 2012 at 09:16

    kadayan salar pada masa dahulu adalah terkanal aktiviti membuat senjata poket/sisip.Pada zaman raja raja dahulu salalu menampah senjata atau keris dari puak ini .mengikut carita ‘ pernah raja raja dari keturunan sumatra dan tanah malayu datang mencari puak Kadayan yang berabad abad lamanya untuk tujuan manampah keris nyaran kadayan.cara mambutnya membakar tahi basi didalan busut tanah tujuh campuran; basi panas itu di ampai diatas tanah liat yang karas dan besi panas itu dipicit /diurut dengan dua ibu jari.

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: