RSS

PEWARIS MELAYU

13 Jan

Seorang ‘melayu’ itu tidak harus meninggalkan ilmu lama warisan kemelayuannya, apatah lagi Agamanya..berilah kepada ilmu warisan ini nafas yang baru lagi segar seiring dengan masa serta beralaskan syariat islamiyah yang benar agar ia tidak lagi terpesong dan dipesongkan dan agar tiada lagi ‘jin belaan’ yang akan di gendong dan tiada lagi nafsu serakah yang akan dipertuankan.
Dia juga tidak harus meninggalkan doa untuk moyangnya, kerana mereka adalah orang yang baik-baik. Walaupun mereka sudah lama pergi, akan tetapi mereka tidak lupa untuk menitipkan khazanah ilmu yang amat berharga kepada anak cucunya.. Seorang Melayu itu juga harus hidup berlandaskan syariat islamiyah serta mengadaptasikan IHSAN kedalam diri.

 

 
4 Komen

Posted by di 13 Januari 2011 in WARISAN

 

Label:

4 responses to “PEWARIS MELAYU

  1. Abu Nuruddin

    28 April 2011 at 09:16

    Salam Tok,
    Minta izin untuk gunakan gambar ini di profile saya. Sungguh cantik gambarnya.

     
    • tokuban78

      29 April 2011 at 09:16

      wasalam, sebenarnya gambar ni saya copy dr internet juga tp dah lupa blog asalnya.

       
  2. hamba Allah

    25 Februari 2013 at 09:16

    salam tuan guru,sy sokong,tapi bukankah islam itu datang utk mmbetulkan akidah umat manusia?bukankah semua ilmu itu milik Allah?sy sering baca amanat rosulullah yg terakhir itu berulang2 kali akhirnya sy faham,islam itu sudah lengkap,tdk ada satu pun yg di rahsiakn oleh rosulullah,cuma ulama2 dan tok2 guru sekarang ini saja yg banyak menyembunyikan ilmu2 Allah.satu persoalan sy,benarkah ilmu2 yg di rahsiakan ini berasal dari rosulullah?

     
    • tokuban78

      25 Februari 2013 at 09:16

      wasalam apa maksud tuan “cuma ulama2 dan tok2 guru sekarang ini saja yg banyak menyembunyikan ilmu2 Allah”?. setahu saya ulama tidak menyembunyikan ilmu kerana mereka wajib menyampaikan ilmu. kalu ulama menyembunyikan ilmu mereka nescaya kita yang ada zaman skang ni jahil2 belaka. jika kita jahil jangan pula ulama yang disalahkan. sebab ilmu dan ulama mesti kita cari. bukan setakat ulama shj bahkan kita org awam pun jika ada ilmu wajib sampaikan kpd org lain yang jahil. apa yang tuan maksudkan ilmu yg “dirahsikan”?..harap tuan dapat bezakan antara ilmu yang wajib di ajar dan dipelajari dengan ilmu yang sunat atau harus dipelajari dan tak wajib diajarkan kpd org lain.

       

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: