RSS

Mari Belajar Silat

30 Apr

Mempelajari ilmu beladiri jika dihalusi dari hukum syarak adalah merupakan suatu kewajipan. Kita semua telah maklum akan kehebatan Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.a dalam ilmu beladiri dan teknik peperangan seperti bermain pedang, memanah, berkuda dan lain-lain lagi. Hakikatnya mempelajari seni beladiri adalah sunnah yang dapat dimanfaatkan dalam menegakkan syiar islam, mempertahankan maruah diri, keluarga, bangsa dan negara. Silat juga merupakan satu kaedah yang berjaya digunakan untuk mepertahankan diri dari ancaman bahaya musuh.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“ sesiapa yang mati kerana mempertahankan dirinya, maka dia syahid. Sesiapa yang mati kerana mempertahankan keluarganya, maka dia syahid. Sesiapa yang mati mempertahankan hartanya maka dia syahid”.

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa mempertahankan diri, keluarga dan harta daripada musuh adalah suatu kewajipan. Maka usaha untuk mempertahankan diri itu perlu kepada kekuatan seperti kemahiran, ilmu, alat dan kepakaran.
Oleh kerana mempertahankan diri itu wajib dan tidak akan tercapai usaha mempertahankan diri itu melainkan dengan kekuatan, maka mencari dan mendapatkan kekuatan itu juga jadi wajib, berdasarkan kepada satu kaedah fiqhiyyah :

( ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب ).

 
Tinggalkan komen

Posted by di 30 April 2010 in Uncategorized

 

Label:

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: