RSS

Belajar ilmu batin syirik? renungkan…

12 Mar

Akhir-akhir ini unsur kebatinan dalam ilmu beladiri melayu sering disalah tafsirkan oleh orang-orang melayu sendiri, bahkan ada yang melabelkannya dengan tahyul, khurafat, sesat, syirik dan lain-lain lagi. Tidak dinafikan, sememangnya ada kumpulan,perguruan silat yang bermasaalah dan menyimpang dari ajaran islam yang telah mencemarkan nama silat, tapi tak usahlah kita jadikan mereka seperti seekor kerbau yang membawa lumpur habis semua terpalit. Lapangkanlah dada kita, buang yang keruh dan ambil yang jernih, tolak yang batil ambil yang haq. Padaku silat tanpa kebatinan adalah silat yang tidak mempunyai roh, umpama seorang tua yang jika dilihat pada zahirnya masih kuat dan sihat tapi pada hakikatnya dia sudah lemah, lumpuh sendi dan tulang temulangnya.
Ilmu kebatinan ini amat mustahak dipelajari dan menjadi pelengkap kepada ilmu silat zahir (fizikal). Boleh kita ibaratkan seperti seorang pendekar yang tidak dilengkapi ilmu kebatinan, dia hebat dan kuat dari segi fizikal tapi rapuh apabila diserang secara kebatinan.
Kepada semua sahabat-sahabat penuntut ilmu kerohanian dan hikmah, suka saya ingatkan bahawa ilmu hikmat @ kebatinan ini adalah setitik daripada ilmu Allah yang maha luas dan besar. Satu ilmu yang susah hendak dicari dan dimiliki. Orang-orang yang dapat mengesan dan mempelajarinya adalah orang yang bertuah dan terpilih. Usahlah dihiraukan kata-kata dan tuduhan orang yang jahil di luar sana, yang tidak memahami dan mengerti apa-apa tentang ilmu hikmah dan kerohanian, kerana bahagian dan habuan mereka untuk ilmu ini tidak ada.
Ada syair arab berbunyi:

لا تعجل على لست تدري * فإنك بالتأني سوف تدري

“Janganlah cepat menghukum apa yang kamu tidak ketahui kerana sesungguhnya kamu akan ketahui jika berhati-hati”.

 
1 Komen

Posted by di 12 Mac 2010 in Uncategorized

 

Label:

One response to “Belajar ilmu batin syirik? renungkan…

  1. huzaifi

    18 Julai 2011 at 09:16

    betul apa yang diterangkan tu..ramai org2 pd zman skrg nie yg mngatakn ilmu hikmah itu sesat,tahyul n mcm2 lg,sdgkn ilmu allah ni sangat luas..

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: