RSS

ILMU KHATAM NABI SULAIMAN @ naga cintamani…

19 Jul
"ambo ore kampung gaung, maaf banyak2 ku"

“ambo ore kampung gaung, maaf blako deh”

Ilmu ini tergolong dalam golongan ilmu sulit dan sakti. Di dalam Negeri kelantan ia masyhur dengan panggilan “isim Bikhafi”. Orang-orang tua selalu berpesan dan menyuruh supaya mencari dan mendapatkan ilmu ini. kenapa? sudah tentu ada rahsia yang sangat besar terkandung dlm “isim” ini. isim ini tidak boleh diamalkan sebarangan, kerana kemujarabannya adalah terhenti atas ijazah dari ahlinya. Pengamal yang tidak mempunyai ijazah dan kemantapan rohani ditakuti tumbang ditengah jalan…susah nanti.

Di Indonesia ia dikenali dengan nama ilmu tongkat nabi musa, tapi saya lebih suka menamakannya dengan ilmu khatam nabi sulaiman. kenapa? susah ambo nak jelaskan di sini. Ilmu ini juga ada kaitan yang amat rapat sekali dengan Rajah Naga Cintamani yang saya paparkan sebelum ini Banyak komen yang saya terima berkaitan gambr rajah tersebut yang saya sengaja tak jawab…Banyak sekali khasiat dan kegunaannya. Semua kelebihan ini adalah bersandarkan pada keizinan dan kekuasaan Allah SWT dengan melalui kemulian dan keramat ilmu ini. Pengamalan Ilmu ini secara istiqamah akan dapat dimanfaatkan tanpa perlu kepada bantuan sebarang azimat, jin atau pun khadam khusus. Dikata orang, tahap pengamalan ilmu ini secara umumnya terbahagi kepada 3 peringkat
Pada peringkat pertama: Seorang pengamal akan mula merasai ketenangan dan kepekaan batin, ketajaman minda, memiliki pagar ghaib serta mampu mengesan pelbagai energi lembut yang ada disekitarnya.
Pada peringkat  kedua: Seorang pengamal yang sudah sebati dengan amalannya akan dapat dengan mudah menggunakan kekuatan batinnya,mematahkan serangan sihir dan gangguan jin, memasung lidah musuhnya, pengasih, penggerun, kata-katanya dipatuhi orang, menyerap energi, metafisis, menghilangkan penghalang yang menyebabkan terjadinya kesempitan rezeki dan kesulitan jodoh, mengesan penyakit dan merawatnya, mendamaikan rumah tangga, memagari rumah dll.
Pada tahap Tertinggi: Seorang pengamal akan dapat meghaibkan diri dari pandangan seterunya, mengalih hujan, menyeru orang lain dari kejauhan, berkomunikasi dengan jin ataupun khadam serta kemampuan lain yang akan diperolehi secara khusus. Namun tidak semua orang akan berjaya mencapai tingkat ketiga ini dengan sempurna, kerana ia memerlukan kebersihan hati dan potensi batin yang dimiliki.
Doa Keramatnya:

بسم الله الرحمن الرحيم

بخفى لطف الله بلطيف صنع الله بجميل ستر الله ببديع عفوالله بسريع كرم الله باغاثة جود الله بألف ألف لاحول ولا قوة الا بالله دخلت فى كنف الله وتمسكت بكتاب الله واستجرت برسول الله صلى الله عليه وسلم بدوام ملك الله ببقاء ملك الله بلا حول ولا قوة الا بالله بياه ٢ أهيل ٢ أهياش ٢ حجبت نفسي بحجاب الله ومنعتها بآيات الله وحصنتها بالآيات والذكر الحكيم بحق من يحى العظام وهى رميم جبريل عن يميني وميكائيل عن يساري واسرافيل من خلفي وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم أمامي وعصا موسى فى يدي فمن رآني هابني (أطاع أمري) وخاتم سليمان على لساني فمن تكلمت معه قضى الله حاجتي ونور يوسف على وجهي فمن رآني أحبني والله من ورآئهم محيط بل هو قرآن مجيد فى لوح محفوظ وهو المستعان به على أعدآء لااله الا الله الكبير المتعالى وصلى الله على سيدنا محمد النبى الأمى وكاشف الغم وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا والحمد لله رب العالمين

Kaifiat amalanya :-
– Baca Dua kalimat Syahadat.
– Shalawat tafrijiah 3 kali.
– Surat Al-Fatihah dengan niat hadiah pahala bacaannya kepada baginda Rasulullah saw.
– Lakukan amalannya semampu dan seiklasnya kepada Rabbul Jalil.
– Rukun utama ilmu ini adalah Bulatnya hati dan keinginan meningkatkan kualiti jiwa.

kepada pembaca yang inginkan ijazahnya insyaallah saya akan beri jika ada KELAYAKAN. Dengan syarat bersemuka 4 biji mata.

About these ads
 
83 Komen

Posted by di 19 Julai 2012 in doa

 

Label:

83 responses to “ILMU KHATAM NABI SULAIMAN @ naga cintamani…

  1. Mahathir

    21 Julai 2012 at 09:16

    Salam Ustaz,

    Selamat menyambut bulan Ramadan.

    Terima kasih kerana berkongsi ilmu.

     
  2. faizul

    23 Julai 2012 at 09:16

    just for sharing..ayah saya pernah sebut dia mengamalkan isim ni..katanya kalo nak mengurut, salah satu doa yang dibaca pada minyak adalah isim ini..btw, tak tanya, sdr pernah tak dengar isim hakkul bahar? kalo ada mintak ditulis sedikit sebanyak..ni amalan org tua saya, cumanya bila diajar secara lisan, susah nak tangkap perbezaan huruf2 untuk sebutan..tq

     
    • tokuban78

      25 Julai 2012 at 09:16

      x penah dengar isim tu. kalu hizib bahar tu adelah..

       
  3. mohamad

    28 Julai 2012 at 09:16

    Assalamualaikum ustaz,,,,

    rasenye mseh blum terlambat lg lau nk ucapkan,,
    selamat menyambut bulan Ramadhan….InsyaAllah ade rezeki nt sy berkeinginan jugk untuk mendapatkan ijazah isim ini….

     
  4. Adam Maya

    1 Ogos 2012 at 09:16

    salam ustaz..sy amat berminat untuk tahu lebih lanjut lg. dan ingin mendapatkan ijazah ini. harap dapat maklum balas dari ustaz.

     
  5. Amirul Fitri (@mafmy)

    10 Ogos 2012 at 09:16

    Salam ustaz,saya pernah diijazat amalan ni oleh seorg kiai dr indonesia yg datang ke masjid saya pd tahun 2007,kiai tu jemaah tabligh barangkali..namun saya tidak mengamalkannya,maklumlah saya budak lagi pada waktu itu,saya hanya salin pada kertas je..jika saya ingin mengamalkan amalan tersebut,saya perlu ijazat lg sekali atau saya hanya ikut apa yang saya salin pada kertas tersebut.

     
    • tokuban78

      12 Ogos 2012 at 09:16

      wasalam cukuplah dgn ijazah itu..boleh diamalkan apa yg tuan salin pd kertas itu.

       
  6. qla 59

    2 Oktober 2012 at 09:16

    salam syeikh… ambo brminat nk teriam ijazah hizib ni….

     
    • tokuban78

      2 Oktober 2012 at 09:16

      wasalam beraso gagoh ko agok2 nak pikul naga ni hehe

       
  7. izham

    8 Oktober 2012 at 09:16

    ayat diatas asenye ada sambungannya lagi

     
    • tokuban78

      9 Oktober 2012 at 09:16

      ye sila saudara sambungkan ape ayatnya?

       
  8. izham

    8 Oktober 2012 at 09:16

    doa ni trdpt dlm filem mantera yg dibacakan bob lokman yg nk ending 2….

     
  9. hafiz

    20 Oktober 2012 at 09:16

    salam tok..sy ada dpt juga ijzah ilmu ni dgn arwah yang guru hj suhaimi, psir puteh..tp agak berlainan cara amal..nama ilmu ni..’amalan mukjizat tiga nabi’
    1)nabi Musa
    2)Nabi Sulaiman
    3)Nabi yusuff
    bacaan…bismilla hirrohmanirrahim…terus bca wa aso mu sa fi yadi.3x(sambil kepalkan tngan kanan dgn kuat)..masa bca wa khotamu sulaiman na ala lisani (hujung lidah tongkat ke lelangit)..

     
    • tokuban78

      21 Oktober 2012 at 09:16

      wasalam lain padang lain belalangnya kot

       
  10. anak merong369

    23 Oktober 2012 at 09:16

    Salam ustaz,
    Bilo nok blk klate?ambo pernoh ambik ijazah kaf 40 dgn ustaz di masjid kg laut,sampai hr ni
    Msh duk amal lg.blh ko ambo nok terima ijazah hok ni plk?

     
    • tokuban78

      24 Oktober 2012 at 09:16

      wasalam ijazah itu sudah memadai.

       
      • anak merong369

        24 Oktober 2012 at 09:16

        Blh terus amal ko ni?

         
      • tokuban78

        25 Oktober 2012 at 09:16

        maksud ambo wak amal hok demo terimo dulu lah. doa sama tak perlu ijazah 2 kali.

         
      • anak merong369

        25 Oktober 2012 at 09:16

        Maaf ustaz,sama ko ilmu ni dgn kaf 40 hok ambo terimo dulu?maaf lah byk tanyo

         
      • tokuban78

        25 Oktober 2012 at 09:16

        ‘ilmu ni’ tu hok mane so ambe x paham.

         
      • anakmerong369

        26 Oktober 2012 at 09:16

        Ambo ambik hr tu kaf 40,hok ni isim bikhafi,samo ko khasiat dan faedah dio,kalu blh ambo nak terima hok ni plk,buat tambah ilmu di dada

         
      • tokuban78

        28 Oktober 2012 at 09:16

        oo..khasiat dan faedah dia berbeza..insyaallah

         
      • anakmerong369

        29 Oktober 2012 at 09:16

        Jika Allah beri keizinan,ambo akn jupo plk ustaz nati cuti ni,insyaAllah…

         
  11. nana

    25 Oktober 2012 at 09:16

    Salam, tumpang tanya tokuban78, kalau pempuan nak amal doa ni blh ke? cmna nak jumpa tokuban78,

    dari JB.

     
    • tokuban78

      25 Oktober 2012 at 09:16

      wasalm pempuan x brp sesuai.

       
  12. zul bomba

    9 Disember 2012 at 09:16

    Slam…tn trtambat hti akn ilmu ini andai ader rezki hmba….andai ianya baik utk ambo n kluarga

     
    • tokuban78

      11 Disember 2012 at 09:16

      wslam, ilmu ni ada dlm sledang 7..bila masuk dan berjalan nanti jupo lah

       
  13. zul bomba

    12 Disember 2012 at 09:16

    thanks 4 info….tokuban

     
  14. mohd faizzudin firdaus

    15 Januari 2013 at 09:16

    Assalamualaikum.. ambo nk tahu lebih lanjut fsl ilmu ni.Ayh ambo tok ime kg ambo,dio ad bui dua ismu bikhafi ni suruh ambo hafal dan pesan suruh bca sokmo lepah semaye.. alhamdulillah ambo bjaya hafal n bca sokmo lpas 5 waktu dekat2 3 bule doh.Tp ambo xtahu pun doa ni ad dle ilmu hk abe tulis tu sbb ayh ambo xroyat ko ambo.dio pesan suruh baco jah. Bru loni ambo trgerok hati nk search internet fsl doa ni..gembiro ambo bilo dpt bca ni dri blog abe.. memandangkn abe pun ore klate,ambo pun bminat fsl bnda ni,ambo harap abe sdia v mklumat lanjut ko ambo..klu blh jupo lagi molek..sekian..hrap abe blh bg respon..

     
    • tokuban78

      15 Januari 2013 at 09:16

      wasalam anok betuah..ambo raso ayahanda tak royat tu tentu ada tujuan dan sebabnya..atau belum sampai masanya lagi untuk dia royak. kalu ambo royat dulu takut kacau urusan dan perancangan ayahanda tuan.harap tuan boleh bersabar, lambat laung dia akan royak juga tu. cuma mulut tu janganlah berat nak bertanya. maaflah kalu bagi ambo, wak amal baru dekat 3 bulan ni kiranya mentah bedooh lagi, patutlah ayahanda x royat pun khasiatnya untuk gapo. ambo bukan nak nyohor ni cuma nak royak pengalaman lah, isim ni ambo wak amal sudah masuk 13 tahun. ambo mula2 dapat isim ni dulu pun tak tahu juga khasiat dia sebab tok guru ambo x royat, supo nga ayahanda tuan pesan lah,kena bc sokmo pah semaye. setelah bbrp tahun wak amal baru “terbuka” rahsianya dr pelbagai jalan dan sumber. insyaallah kalu x dok ore royak ko kita gapo khasiat dia, nanti kita akan tahu dgn sendiri melalui pengalaman dan pembukaanNYA deh. barang molek ni bukan senang nak dpt, dan bukan singkat waktu nak bbulih tu. banyak ujian kena tempuhi. dgn syarat buat amal tu ikhlas dan istiqomah. bukan cerlang cerlup x dop disiplin.

       
  15. Dang Wangi Ratna

    1 Februari 2013 at 09:16

    terima kasih Tok Guru … saya anak baru belajar…

     
  16. Dang Wangi Ratna

    1 Februari 2013 at 09:16

    Assalamualaikum, Tok Uban, saya mohon bertanya, bolehkan seorang wanita seperti saya mempelajari ilmu khatam Nabi Sulaiman ini dan mengamalkannya. Ma’afkan saya mengganggu dan bertanyakan soalan seperti ini. Wassallam.

     
    • tokuban78

      2 Februari 2013 at 09:16

      wasalam, pada hemat saya wanita tak berapa sesuai..kenapa?panjang ceritanya.

       
  17. mekwuk

    15 Februari 2013 at 09:16

    salam nna saya mohd zaki..saya sudah pakai asmak rajeh rajeh dirajeh n asmak nabi khaidir..yaa amak ini memberikan semua kehendak yang kita mau…tapi kalau kitauu lalai banyak maksiat rasakan nanti bila anda sudah tak dapat kawal khdam tapi khdam tu kawal anda..saya menghadapi benda ni sekarang soo kalau siapa yang pandai teringin nak buang semua ilmu khdam niii…call 0137012324

     
    • tokuban78

      16 Februari 2013 at 09:16

      ilmu khatam nabi sulaiman x de kaitan dgn khadam

       
      • Ab Wahab

        26 Februari 2013 at 09:16

        Salam, Tokuban; 9 huruf pd rajah naga citamani ba, tho…. saya pernah terima ijazah dr sepupu saya yg di gelar Isim Besar@ Isim Ba Tho Din. Ia siap terpasang pd anggota tertentu. Katanya sebagai pendinding dr sebarang kejahatan makhluk. Wassalam.

         
      • tokuban78

        27 Februari 2013 at 09:16

        ya saya pernah mendengarnya dr salah sorang sahabat sy suatu ketika dahulu.

         
  18. mekwuk

    17 Februari 2013 at 09:16

    salam tuan saya mencari syahadah tokku paloh tuan ada x??boleh ijzahkan pada saya…tuan tau x ne2 ahli tarikat ewkitar selangor

     
    • Ab Wahab

      26 Februari 2013 at 09:16

      Sila bertanya kat org Terengganu terutama yg tinggal kat Paloh atau Cabang Tiga. Shahadah ini kena hafal termasuk dlm 68 aqoidul iman. Kena faham sifat 20 secara tuntas baru blh melangkah ke syahadah ini.

       
      • mekwuk

        27 Februari 2013 at 09:16

        salam en wahab ada kenal kawan2 ang boleh ajar saya x ilmu shahadah ni??

         
  19. luqman hj umar

    2 Mac 2013 at 09:16

    Salam tuan, kami dr selangor.. Kami bminat utk bjumpa tuan andai ada jodoh.. Kami turut mengkaji kaf 40 mahupun isim khofi n lain2.. Harap boleh ktemu tuan.

     
  20. Mann ML

    5 Mac 2013 at 09:16

    Assalamualaikum Tuan, adakah lagi syarat syarat kalau hendak mempelajari ilmu khatam nabi sulaiman selain daripada jiwa mesti bersih.

    Kiranya ingin berjumpa dgn tuan hamba.

     
    • tokuban78

      10 Mac 2013 at 09:16

      waalaikumussalam, ye ada, kena lalui dan lulus satu ujian. baru layak terima amalan ini.

       
  21. Rafik Ali

    14 Mac 2013 at 09:16

    Salam Tuan,
    saya minta maaf,dpt kira nya tuan bole bagi alamat untuk saya bsemuka dgn tuan mendapatkan ijazah ilmu tersebut.

     
    • tokuban78

      14 Mac 2013 at 09:16

      wasalam, sy skang bertugas di serawak.

       
  22. arifin bin othman

    7 Mei 2013 at 09:16

    Salam tokuban.boleh bri no. Phone dan alamat. Saya minat dgn amalantu. Saya ingin dapat beberapa penjelasan tentang amalan untok menilai samada saya layak untok mengamalkanya.trima kaseh

     
  23. Tangkal Borneo

    9 Mei 2013 at 09:16

    Shahdah Tok paloh memang ada (istilah tu aje yang berbeza. sebenarnya shahdah itu bnyk diamalkan oleh mereka yang sudah ada asas dlm bab-bab ilmu ghaib)…sebenarnya shahdah itu mudah cuma kena hati-hati jangan tergelincir akidahnya…haha…asas ilmu tauhid perlu mantap…kalau tidak bisa terpesong. Sebenarnya terpesong atau tidak bergantung kepada individu itu sendiri…Bagi saya ianya memang sangat baik dan ampuh.. apa lagi kalau digabung dgn Bismillah enam atau kunci bismillah, insya Allah ada manfaatnya cuma jgn tersalah guna…lagi mantap klu digabungkan dengan ayat kursi dan ayat atau doa yang berbentuk penyrahan diri kepada Allah…Insya Allah saudara2 kalau minat terus dikaji pasti dapat klu ada jodohnya. Saya mencari jawapan suatu pertanyaan seorang imam dahulu kepada saya dan disuruhnya cari jawapan sebelum berjumpa dengannya. Saya dapat jawapan pertanyaannya setelah melewati tempoh panjang iaitu 22 tahun namun saya terlambat kerana tak sempat bertemunya semula kerana beliau telah kembali ke Rahmatullah setelah dimamah usia…(Al Fatihah). Pada hal jawapanya sgt bnyk diterangkan dlm hadis dan dalam Al Quran cuma org tua-tua ini suka memberi kita ujian supaya kita lebih menghargai ilmu sedikit yg diperolehi. Allahualam

     
  24. yaya

    19 Jun 2013 at 09:16

    salam tok..saya nk tnya..dulu ustaz sy ade bg doa ni kt dlm kelas.kami semua sek agama perempuan.katanya untuk keselamtan diri kitorg..dia ade pesan klu amlkn slalu dan nk stop kna jmpa dia..tp sy xtaw dia bergurau ke btul2..sy ade la bc doa ni..tp sy da lama stop.ada kesan x elok ke cmtu? risau plk sy..ni terdetik nk cek psl doa ni..terbaca blog ni..ape pndpt tok?

     
    • tokuban78

      19 Jun 2013 at 09:16

      wasalam..”dia ade pesan klu amlkn slalu dan nk stop kna jmpa dia”. pesan ni bleh abaikan, x de apa2 kesan jika stop membacanya.

       
  25. Niken pandanrini

    19 Julai 2013 at 09:16

    bagaimana caranya?suami saya pergi entah kemana tanpa berita bertahun tahun,apakah degan ilmu ini bisa dilacak kebaradaanya?

     
  26. man

    25 Julai 2013 at 09:16

    Salam tuan.. saya dapati ter dapat sedikit perbezaan dlm isim dr yg ambo belajar, boleh kah tuan cerita sejarah ttg nya…..

     
  27. amir

    20 Ogos 2013 at 09:16

    salam sejatera tuan empunya blog. .nk Tanya skit,kenapa bila saya translate kn ayat tersebut dalam bahasa melayu jadi lain macam maksudnya..cuma tlg terjemahkan tuan.tq.

     
    • tokuban78

      20 Ogos 2013 at 09:16

      wasalam, sastera kesufian dan balaghah doa ni amat dalam dan tinggi, susah nak paham bila translet ke b.melayu, maksudnya hanya bleh difahami dgn zauq.

       
  28. Norhasmi Bin Mat Isa

    21 Januari 2014 at 09:16

    assalamualaikum tok uban.. serius saya berhajat sangat dengan amalan ni.. saya pernah jumpa ular cintamani tapi tak dapat tangkap.. jadi kalau tok uban tak keberatan tolong beritahu macamana saya boleh jumpa tok uban.. saya nak guna untuk majukan perniagaan saya… terima kasih

     
  29. mi

    22 Januari 2014 at 09:16

    Assalamualaikum Ustaz Wan dan tuan tuan lain yang saya hormati. Mi nak kongsi cerita masa saya kecil2 dulu pernah jumpa satu binatang pelik. panjangnya dalam dua jengkal, bulunya kembang macam kucing parsi, warnanya oren, kuning, keemasan. kepalanya macam itik siap ada jambul. geraknya macam ulat bulu. Bila saya nak pegang dia pun toing… toing.. loncat atas dahan pokok ciku sebelah umah. toing lagi masuk celah celah daun terus hilang. Binatang apa tu. Pelik tapi comel.

     
  30. Ahmad Fadzil bin Abdullah

    24 Februari 2014 at 09:16

    Ingin mendapat ijazah doa2 mustajab. Serta ilmu khatam Nabi Sulaiman

     
  31. MOHD HUMAIZI

    15 Mac 2014 at 09:16

    salam dari yg satu kepada yang satu… aku ,dirimu dan segala yang wujud adalah wujud yang satu… bilakah kita kan bertemu wahai tuan guru?.. ingin ku berbakti kepada masyarakat sekeliling tetapi tiada sebarang ilmu didada…hanya kudrat yang ada… macam mana saya mahu menghubungi tuan guru?…makin daki makin tak tau…

     
  32. syed abdul rahman syed ahmad

    15 April 2014 at 09:16

    assalamualaikum..minta diijazahkan

     
    • Ahmad Fadzil bin Abdullah

      15 April 2014 at 09:16

      Salam… sy Ahmad Fadzil bin Abdullah berminat utk mengetahui lebih lnjut.. dn berhajat utk mndpt ijazah. No hp saya 0123096202.
      Besar hati sy sekira nya dpt mempelajari lebih lnjut dr ustz.

       
      • tokuban78

        16 April 2014 at 09:16

        wasalam brp umur fadzil?

         
    • tokuban78

      16 April 2014 at 09:16

      wasalam nak ijazah hok ni kena jupo ambo

       
      • Ahmad Fadzil bin Abdullah

        16 April 2014 at 09:16

        Umo kawe 47thn.. kawe dok di klang..
        Kalu nk jupo boleh ke?

         
      • tokuban78

        17 April 2014 at 09:16

        insyaallah boleh ambo dok do sabak bernam.

         
      • Ahmad Fadzil bin Abdullah

        26 April 2014 at 09:16

        Bila boleh jumpa… bagi la no nfon.. nnt sy hello hello.. kita jumpa la kt mn2..atau boleh dtg tempt tuan.

         
      • Ahmad Fadzil bin Abdullah

        27 April 2014 at 09:16

        No nfon sy 0123096202.. hrp ustaz dpt call atau msg sy

         
      • tokuban78

        28 April 2014 at 09:16

        insyaallah..loni ambo sibuk..

         
      • Ahmad Fadzil bin Abdullah

        28 April 2014 at 09:16

        Minggu ni ada cuti public 1mei.. hrp2 tuan hello2 atau msg sy..

         
  33. ajid

    2 Mei 2014 at 09:16

    Assalamualaikum wbt semua saudara2 ku…moga sihat2 belaka hendaknya.

     
    • izhamazhar

      1 Jun 2014 at 09:16

      salam tok uban apakah tidak mudarat mengamalkan ilmu cmnie.n brapakah had umur untuk dapat ilmu ini tok?

       
      • izhamazhar

        1 Jun 2014 at 09:16

        lagi satu saya nk tnya nie tok uban adakah asma kaf40 tu memuja nama2 jin sbb ad segelintir ada yg ckp gitu?

         
      • tokuban78

        3 Jun 2014 at 09:16

        oo ye ker, nanti izham minta org yg cakap tu buktikan dan tunjuk mana lafaz ayatnya yg menyebut dan memuja jin tu yer..sbb klu cakap x betul jadi fitnah la pulak besar dosanya tu nanti.

         
      • tokuban78

        3 Jun 2014 at 09:16

        wasalam semua ilmu kena berguru, klu x berguru dikhuatiri ada mudaratnya..hok moleknya 30 ke atas.

         
  34. nurayda azahar

    1 Jun 2014 at 09:16

    assalamualaikum tok uban blh ko klu sy nk ijazah hizib kaf40 dgn tok uban…?

     
    • tokuban78

      3 Jun 2014 at 09:16

      wasalam loni ambo dh stop ijazah, sbb baanyak kontrovesi dikalangan pembaca.

       
      • michael

        3 Julai 2014 at 09:16

        Tok uban boleh ijazah ko ambo..ambo duk pasir tumbuh

         
      • tokuban78

        9 Julai 2014 at 09:16

        kena kenal batang idung dulu

         

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 102 other followers

%d bloggers like this: