RSS

RAHSIA SELAWAT SIHAT BADAN

27 Apr

Barang siapa yang sentiasa membaca selawat ini, sama ada diamalkan setiap kali selepas solat fardhu 5 waktu sebanyak 3 kali, atau dijampikan pada orang yang sakit, dibuat air tawar, insya Allah Allah Taala akan mengurniakan kepadanya kesihatan tubuh badan, kelembutan hati, cerah mata, lapang dadanya dan lain-lain lagi, berikut adalah selawatnya yang masyhur sekarang ini dengan nama selawat syifa:

Terjemahan:
Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

About these ads
 
32 Komen

Posted by di 27 April 2010 in doa

 

Label:

32 responses to “RAHSIA SELAWAT SIHAT BADAN

  1. nz

    27 Jun 2011 at 09:16

    sila jelaskan selawat ni asal dari nabi muhammad atau ciptaan manusia biasa?..dalam hidup ada 2 perkara.pertama dalam beribadat kte harus melaksanakan apa yg nabi muhammad ajarkan..sbb ajaran nabi muhammad tu datang dari allah.,.mengada2kan sstu perkara ibadat yg x dilakukan olen nabi muhammad adalah bidaad,,dan tiap2 bidaah itu neraka…wallah huallam,..

     
    • tokuban78

      28 Jun 2011 at 09:16

      bukankan dlm Ummul kitab ada menyebut ” wahai orang2 yang beriman hendaklah kamu berselawat keatasnya”. sebelum saya jwb soalan sedara..boleh tak sedara terangkan pd saya :-
      1)apakah hakikat selawat? atau kalu tak paham lagi apa makna selawat pada syara’?
      2) perintah berselawat ada dalam alquran dan hadis, adakah ia ibadat yang di ada-adakan?
      3) cuba sedara perincikan maksud bidaah yang membawa ke neraka itu? zaman nabi alquran tidak di bukukan, tapi di bukukan pada zaman sahabat.. kalu begitu sahabat nabi yg bukukan alquran ni masuk nerakalah sebeb melakukan bidaah begitu? pada zaman nabi azan jumaat hanya sekali sahaja, azan jumaat 2 kali ada pada zaman sahabat, jadi masuk nerakalah sahabat yg buat bidaah begitu ke?
      4) adakah sedara kata org yang baca selawat sihat badan ni masuk neraka? jika demikian kemukakan dalilnya kepada saya?
      5)kenyataan sedara “harus melaksanakan apa yg nabi muhammad ajarkan”. solat fardhu antara yg nabi ajarkan, jadi HARUS lah klu kita tak nak laksanakan solat fardhu begitu?
      6) sedara kata dlm dunia ni ada 2 perkara kan ? yang kedua tu apa plak ? tlog jelaskan.
      7) kalaulah ada seorang melayu tu langsung tak pandai berselawat dlm bahasa arab seperti yg di ajarkan oleh Nabi SAW, oleh kerana di sngat rindukan Nabi dan nk dptkan pahala selawat lalu dia berselawat dalam bahasa melayu..masuk nerakakah org ini sebab melakukan bidaah yang nabi tak ajar? begitu ke yg awak paham?
      8)sila sedara tunjukkan dalil samaada dr Al-quran atau hadis nabi yang melarang seseorang itu mencipta selawat kepada Nabi saw?
      9) jika perbuatan mencipta selawat itu bidaah yg membawa keneraka maka ramailah alim ulama yg akan masuk neraka. kerana ramai wali Allah dan ulama diberi ilmu hikmah dan laduni sehingga muncul dr mereka pelbagai bentuk selawat yg menyangjung Nabi Muhammad SAW, begitukah ?
      10) fahaman saudara ni dh semcm fahaman wahabi, lbh baik sedara berhenti dan bertaubat dr mengikut fahaman yang di tolak oleh ahli sunnah wal jamaah itu.

       
    • abadrahim

      25 Julai 2011 at 09:16

      Saudara NZ : teruskan belajar tapi mesti berguru dgn seseorg yg murshid (yg dapat memberi petunjuk kejalan yg benar)..jgn sekali2 berguru dgn buku2 dan cd2 sahaja..

       
    • Jatt

      27 September 2011 at 09:16

      As Salam, saudara NZ ni mesti terdengar atau mengikuti kuliah dari seorang Ustaz kat Johor atau Ustaz kat Perlis, yang mana ada menceritakan pasal selawat Syifa tu bida’ah yang haram pasal tak ada dalil dan sandaran yang sohih. Panjang lebar ler Ustaz ni ulas pasal bidaah selawat syifa ni. Semoga saudara NZ banyak banyakkan berdoa kepada ALLAH, “IH DINASSIRO TOL MUSTAQIM”, insyaALLAH semoga ALLAH membetulkan kita di jalan yang DIA redhai dan meninggalkan jemaah yang sesat lagi menyesatkan. Ahli Sunnah Wal Jamaah berpegang kepada, Al Quran, Al Hadith, Ijmak Ulama dan Qias…..

       
    • Tamam

      24 Oktober 2011 at 09:16

      Buat nz,

      Untuk keyakinan amalan harian dan anda yakin bahawa selawat itu ada rahmatnya, memadai anda mengamalkan selawat sebagaimana dibaca didalam tahayat akhir setiap solat. Sila amalkan 100 kali setiap hari, anda akan dapat rahmatnya dalam masa terdekat. Sila amalkan. Selawat itu adalah jelas dari Al-Quran. Selamat beramal dengan selawat Nabi,.

       
  2. syabrammalisi

    30 Jun 2011 at 09:16

    Assalamualaikum, hakikat selawat adalah doa, yaitu doa kita kepada nabi Muhammad SAW. Kita tidak dilarang berdoa dengan karangan kita sendiri apatah lagi doa yang dikarang dan diamalkan oleh ulama`, selagi mana kalimah / perkataan doa tersebut tidak bercanggah dengan akidah, syariat dan akhlak Islam, juga dengan adab-adab berdoa. so tidak timbul soal bidaah..NZ kena banyak belajar lagi. fikir, kaji dan belajar dahulu sebelum membuat apa-apa ulasan dan jangan memandai-mandai ikut hawa nafsu/otak sendiri. jauhkan diri dari fahaman wahabi yg sesat lagi menyesatkan.

     
    • tokuban78

      30 Jun 2011 at 09:16

      waalaikumussalam..semoga bertambah cinta kita semua kepada baginda Rasulullah saw.

       
  3. Tajul Akma Daud

    11 Oktober 2011 at 09:16

    As-salam…maaf saya ingin bertanya,mungkin soalan saya ni kure cerdik sikit tp nok buat camne nok belajar x leh malu la.Adakah doa selawat syifa ni ada 2 versi? sebab ada yg saya jumpa doanya berbunyi…1)wa afiyatil abda tp diganti afiyatil ajsa.2)Diya iha jd jila iha….mohon pencerahan dr sahabat2 yg berilmu.Terima kasih…

     
    • tokuban78

      12 Oktober 2011 at 09:16

      wasalam , satu pertannyaan yang baik., ye mungkin ada 2 versinya, tapi yang paling masyhur adalah yg ada dlm buku darussyifa..jika ada 2 versi, jadi yang mana satu kita mahu amalkan? jawapannya ialah boleh diamalkan kedua-dua, tapi yang paling baik ialah kita amalkan yang kita belajar dan terima ijazahnya wallahua’lam.

       
  4. Tajul Akma Daud

    12 Oktober 2011 at 09:16

    Terima kasih TokUban.sekarang baru saya jelas.Pohon pengijazahan dari Tok semoga mendatangkan manfaat buat saya dan anokbini.Satu lagi soalan saya Tok, seandainya saya menerima ijazah dari TokUban adakah bermakna saya sudah boleh menijazahkannya kpd anokbini saya pula?? Terima kasih…

     
    • tokuban78

      13 Oktober 2011 at 09:16

      sama-sama ,,,setelah tuan mengamalkannya maka molek benarlah selawat ini diajarkan pula kepada anak bini kita

       
  5. Mr jack

    13 Mac 2012 at 09:16

    Nz
    Perangai seorang wahabi.semua orang nak dimasukkan dalam neraka.dia ingat neraka tu bapak dia yang punya

     
  6. Syafi'i

    15 April 2012 at 09:16

    assalamuaikum tuan..saya mohon ijazah utk mengamalkan selawat ini..

     
  7. sulaiman zahudi

    27 April 2012 at 09:16

    assalamuaikum tuan..saya mohon ijazah utk mengamalkan selawat ini..

     
  8. muhammad Irwan

    27 Jun 2012 at 09:16

    Assalamualaikum Warahmatullah,

    Tok,

    saya mohon ijazah amalan sholawat ini dari Tok.

     
    • tokuban78

      27 Jun 2012 at 09:16

      waalaikumussalam saya ijazahkan

       
  9. zul

    8 Ogos 2012 at 09:16

    salam. mohon ijazahkan saya selawat ini untuk diamalkan dan diajarkan kepada anak bini dan ahli keluarga saya

     
    • tokuban78

      12 Ogos 2012 at 09:16

      wasalam zul silakan..molek benar ajar pd keluarga

       
  10. Nan Sakai

    23 September 2012 at 09:16

    Seronok nya baca komen komen kalian…
    Tapiii… Hmmmmm. Sy tak yau nak baca yg jawi nye tu

     
  11. awang zambry b.awg yusuf

    12 Disember 2012 at 09:16

    Assalamualaikum Warahmatullah,

    Tok,

    saya mohon ijazah amalan sholawat ini dari Tok.Tk

     
  12. irfan

    25 Disember 2012 at 09:16

    Mohon kbnaran ingin mengamal kn ilmu yg baik ini…ingin membaiki kshtan mta…

     
  13. shaanderi bin shariff

    23 Februari 2013 at 09:16

    tok mohon kebenaran amal ilmu yg baik ini,tq

     
  14. khairi

    12 April 2013 at 09:16

    Assalamualaikum… Mohon kebenaran/ijazah utk mengamalkan selawat syifa ini.
    Moga Tok dirahmati oleh ALLAH s.w.t

     
  15. Insan yg ingin belajar

    9 Januari 2014 at 09:16

    Salam,
    Tok uban,sy nk bertanya apa itu ijazah..boleh ke ijazah dr jauh tanpa bertemu empat mata..kalau boleh adakah ia boleh untuk semua jenis amalan..kalau boleh dari jauh je,sy mohon ijazah dari tok untuk amalkan selawat ini…maaf kalau terkasar@tersalah kata dalam bertanya..

     
    • tokuban78

      9 Januari 2014 at 09:16

      wasalam. ijazah ni ertinya izin. jika guru beri ijazah bererti diberi izin ilmunya untuk diamalkan oleh murid/org lain. ijazah ilmu ini banyak sekali kepentingannya. adalah antara tujuannya supaya bersambung talian dgn gurunya dari gurunya hingga ke titihan terakhir..juga supaya jadi kesinambungan kemenjadian ilmu gurunya kepada muridnya pula wallahua’lam..kalau amalan yg mudah/pendek/rendah/mudah difahami, maka bagi sy boleh shj ijazahnya dr jarak jauh. adapun selain dr itu mata hendaklah dgn empat biji mata.

       
  16. Wan

    12 April 2014 at 09:16

    Salam Tok , saya mohon ijazah amalan ini daripada Tok ..

     
  17. azizul hakim bin Ahmad pu'ad

    21 Mei 2014 at 09:16

    Saye nk blajar silat

     

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 97 other followers

%d bloggers like this: